Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettpyssel-heminredning
Läst 5362 ggr
Margareta
0

Selar till kattungar...

När man en gång klassat sig som den "pyssliga typen" känns det totalt onödigt att gå och köpa dyra kattungeselar som de små liven snabbt växer ur. Därför har jag bestämt mig för att försöka mig att sy några av enklare slag.

De behöver inte vara så starka i konstruktionen. De skall vara lätta att sätta på, annars kommer man aldrig ut och inte för dyra, alltså en lämplig kombination av billigt och bra material. Jag har hittat smarta snabbkopplingar och saknar nu lagom stora D-ringar. Vem vet, det kanske blir min nya affärsidé?

Numer pensionär i Nynäshamn

PaulaW
0

Smart!

Vad tänkte du dig för material?

Margareta
0

D-ringarna kan vara plast eller metall, storlek är viktigast. Selarna gör jag i vackra band, grövre till de stora katterna och tunna till kattungarna…

PaulaW
0

Har du provat väva band själv? Kanske en liten "vävskola" här på sajten om tex. brickvävning eller någon annan metod. Men det är ju inte ekonomiskt lönsamt om man tänker på en affärsidé, men kanske något just för de egna alldeles speciella katterna? Kan det vara något?

Margareta
0

Väva band har jag faktiskt gjort en gång, på samiskt vis. Man knöt fast varpen i väggen. Det var populärt när jag var yngre (näbbstövlarnas tid) men nu är det länge sen jag testade…

sarae
0

Jag har själv vart på väg att göra egna iller selar, men jag kom aldrig så långt. Så det här är en mycket intressant tråd ;) E nyfiken på hur du kommer att gå till väga!

Vad är det för snabbkopplingar du hittat? Hittade själv sånna där snäpplås eller vad de heter i plast, men de är lite väl "tunna" för att hålla. vet du vart man kan hitta sånna som är ca 10mm ?

D-ringar köpte jag på Knapp Carlsson i gbg, ca 10mm i diameter.

EmmaG
0

Varför inte göra den otroligt enkla 8-modellen?

(Nu tänkte jag leta upp en webbsida med bilder på selen, men bägge var borta tyvärr. Men är man nyfiken så kan jag fota mina selar)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
0

(Efter lite mer letande)
http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=5105&start=0 Säg till om det krävs inloggning för att komma in i forumet.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

PaulaW
0

Jag var inne och tittade men förstod inte riktigt…

För övrigt, skall jag försöka att fixa "en kurs" i bandvävning här på sajten? Någon enkel metod? Det finns ju många att välja på. Jag kan inte tillverka katt- eller illerselar men band kan väva.

Margareta
0

8-modellen är den jag tänkt använda mig av. Plastspännena finns i olika storlekar. En är tex den som är populär under hakan på cykelhjälmar.

Just nu saknar jag D-ringar att sätta fast kopplet i.
När jag är klar med prototypen kommer en bild.

Borde passa illrar lika förträffligt.

Undin
0

Stoff och stil hade ringar som var bra till tunna hundhalsband.

sarae
0

här finns D-ringar och lite annat…kanske nått som passar? http://www.tjaderlader.se/tjaderlader/top.htm

CarolineO
0

Vad är 8 modellen??

pottsorken
0

visa gärna en "show-off" när du gjort selen =)

Margareta
0

Jag har ingen ännu, men jag har en förebild till vuxenkatt som jag trivs väldigt bra med eftersom den är snabbkopplad och skön för katten att ha på sig.

Den har ETT snabbspänne men också en liten rem mellan "ögglorna i åttan" under på magen. Det är den remmen jag inte vet om den behövs på en kattunge, jag tänker testa med en med renodlad "åtta", fast samma princip.

Nu har jag alla delar i alla fall… det är steg 1.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde bilden

PaulaW
0

Ahaa, nu förstår varför den heter som den görSkrattande

pottsorken
0

Aw va fin!! Den ser proffsig ut!

Margareta
0

Fast den har jag INTE gjort, den är köpt, men "hemsydd". Jag har den bara som förlaga.

pottsorken
0

jahaa *trög* okej då förstår jag =)

dara
0

hur går det? fick du tillverkat selen?

vi vill se… ler

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

dara: nja, det blev så att de växte så fort att vi inte riktigt hann med. Vi har byggt kattgård så det är inte lika akut just nu…

leja
0

Va kul för katterna. Ser trevligt ut.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?