Undertråd
Hämtade min maskin från service idag, men nu när jag ska sy en strechsöm så blev det hur mycket trassel som helst under. Service gubben har ställt trådspänningen på 4 och jag undrar vad den var på innan. Vad är det som kan ha hänt
Anette hh
Är det trådspänningen på över- eller undertråden? Den brukar vara på medelvärdet till de flesta sömmar.
Läs mitt svar under Klädsömnad
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#0 Ingen aning, men jag har min på 2. Har du provat att ändra?
#2 Vill du länka?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#3 nej det gick inte, men klipper in den fil jag har - testa att öppna den
user-manual-singer-5808-english-47-pages.pdf
Kolla på sidan 33 "M-stygn" om normal inställning för stretchsöm
men börja med att läsa på och testa överspänningen sid 19 - jag är inte klar över om även undertråden går att spänna
på sid 18 läser du om hur du väljer rätt stygslängd
- Redigerat 2024-09-28 16:14 av Torparmor
Jag lägger in tråden från klädsömnad här:
https://kladsomnad.ifokus.se/discussion/1592614/singer-symaskin-5808c
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: jag vet inte. Det finns bara en rabatt för trådspänningen och den tror jag är till övertråden. Den står mellan 3-4
Anette hh
Jag försökte använda googles översättning från den engelska manualen som omfattar ett antal varianter av 5808-maskinen, vilken har du?
Jag föreslår att du testar att vrida ratten till lägre värde än 4 testsyr och ev väljer ännu lägre värde tills det blir en bra stygnlängd
översatt text - bilder på sid 26 o 27
Justera stygnlängden Alla stygnlängdsinställningar från 1 till 5 ger dig en öppen sicksacksöm. Ju högre siffra, desto öppnare eller längre ifrån varandra kommer dina stygn att vara. Området mellan O och 1 på urtavlan används för satinsömmar en serie tätt placerade enkla sicksacksömmar som bildar en slät satinliknande yta.
Övertrådsspänning
Övertrådsspänningsratten reglerar mängden spänning på övertråden och låter dig välja precis rätt inställning för ditt tyg och din tråd. Rätt spänningsinställning ger en jämn söm (1). För hög spänning ger en tät söm (2), vilket gör att tyget rynkas. Lossa spänningen genom att vrida ratten till ett lägre nummer. För låg spänning ger en lös stygn (3), vilket orsakar öglor i ditt mönster. Dra åt spänningen genom att vrida ratten till ett högre nummer
Zig-Zag-sömmen kan användas när du syr sömmar, applikationer, monogram eller för dekorativ sömnad.
Rekommenderade inställningar
Stygnval: Sicksacksöm
Nålposition:
Stygnbredd: Stygnlängd: 2-5 fot: Allmänt B) Nålplatta: Allmänt A) Sömnadsavslutning Använd en sicksacksöm för att avsluta sömkanterna på tyger som är sannolikt att slita. * Sy sömmar efter önskemål; trimma och tryck öppna. * Placera kanten på sömsmånen under foten, enligt bilden. * Sy nära kanten, låt den yttre sicksacken falla över tygets kant.
- Redigerat 2024-09-29 13:53 av Torparmor
#7: tack jättemycket. Ska prova sy imorgon
Mvh Anette
Anette hh
#7: det är en " singer 5808 c " som den heter.
Tack för all hjälp.
Anette hh
#7: Hej Torpamor. Jag gjorde som du föreslog och rattade lite på trådspännings ratten. Nu är det perfekt i sömmar. Tack för all hjälp. Mvh Anette Hurtig Hjertman
Anette hh
#10: Hej Torpamor. Nu är det kört IGEN. Undertråd blir som stora härvor och jag har provat ALLA trådspänningar nu. Inget av det blev någon skillnad. Det var vanlig bomullstyg jag sydde på nu. Halva gardinen blev sydd, sen var det kört. Vad kan jag göra mer tror du
Anette hh
Så roligt 🤗 att du fick det att fungera. Bra att du fortsätter med andra projekt, inte lätt om man saknar bra manual
Min Elna har alltid varit känslig på det sätt du beskriver. Jag har lärt mig att alltid hämta upp undertråden och dra den ut till sidan av tyget och sedan hålla ett finger på till jag sytt ett par stygn. Du har instruktioner på sid 17
1) Sen bör du kontrollera att du har rätt trådspänningar för det tyg du skall ha - kolla i manualen
2) Nästa punkt är rätt stygnlängd. Kortare längd är bäst för lätta tyger; längre för tunga tyger.
Info finns på sid 18 - Stygnlängdsindikatorn är numrerad O till 5. Den lägre siffran ger kortare stygn.
För att justera längden på dina stygn, vrid ratten så att önskad stygnlängd är placerad under ( * ) symbol. * För att förkorta stygnlängden, vrid ratten nedåt antal. * För att förlänga stygnlängden, vrid ratten uppåt antal steg
3) Sy sakta och se till att du har tyget sträckt och mata försiktigt på om tyget inte vill röra sig av sig självt. Kolla också att du har rätt "matarbord" under pressafoten så den inte är helt plan
4) Styrande och stödjande tyg
De flesta tyger behöver bara styras framför pressarfot. Vissa tyger kräver dock stöd medan den sys.
- För trikå och andra liknande syntettygerr gäller försiktig spänning genom att hålla i tyget framtill och baksidan av pressarfoten när du syr. Dra inte i tyget.
- För elastiskt tyg, stretch spets och stickat med en ovanligt mycket elasticitet, håll tyget stadigt inuti fram och bak på pressarfoten för att sträcka ut sömmen när stygnen placeras.
Det här är några tips för dig att börja jobba med Lycka till 🍀 🌝