Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etiketterallmäntövrigt
Läst 75 ggr
Eda
2024-10-22 14:11
2

Vilket textillim är bäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.
Jag har nu testat Textillimmen: Casco, Pattex och Gütermann och kommit fram till olika resultat beroende på vilket tyg som skall limmas.
Det mest konstiga resultatet fick jag när jag testade Gûtermanns lim på lakansväv, det lossnade vid tvätt trots att det på detta lims bruksanvisning stod att det var lämpligt för bomullstyg. Jag gjorde flera olika försök med olika bomullstyger!
På jeanstyg (denim) fungerade dock alla limmen.

På följande länk kan man läsa mera om resultaten.
Se: https://textilochtips.wordpress.com/2024/10/21/test-av-klistring-limning-av-textilier/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

1. INLEDNING   a. Skillnad på lim och klister   b. Anledning till detta blogginlägg   c. Vad jag vill testa2. VAD MAN BÖR TÄNKA PÅ VID VAL AV LIM 3. TESTER JAG HITTAT PÅ NÄTET4. VILKA LIM JAG TESTAT PÅ TYG & KARDBORRBAND SAMT        BRUKSANVISNING FÖR RESPEKTIVE LIM5. VAD JAG PROVLIMMADE OCH HUR JAG…
Vixxen
2024-10-22 16:16
1

Intressant att veta hur de olika textil-limmen fungerar på olika material!

Magi-cat
2024-10-22 18:43
1

Vad bra att du har testat!!!

En annan sak: Finns det något textillim som inte luktar hemskt? 🌝

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2024-10-22 19:06
1

#0: Intressant test - mycket användbart om man som jag inte syr själv.

Tack för det!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Eda
2024-10-22 21:19
2

#2: Av de jag testat är det väl Cascos som luktar illa direkt från tuben, men limmet luktar inget när det torkat.
I slutet av mitt blogginlägg finns flera olika sorts textillim, hur de luktar vet jag inte!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Magi-cat
2024-10-22 22:20
0

#4 Tack för svar!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen