Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 3228 ggr
parsley
0

Tröja eller kofta?

Jag befinner mig på provlappsstadiet och har gjort en provlapp av Garnstudios Kidsilk. Kidsilk består av tunnt fluffigt mohairgarn som spunnits runt en annan tråd, i det här fallet silke. 

Garnet är tunt och stickat på relativt grova stickor vilket ger ett luftigt slutresultat. 

Frågan är om jag ska sticka en tröja eller kofta. Vilket är mest användbart? Hur bär man en fintröja (tänkt modell båthals)? En kofta kan bäras över toppar, klänningar och blusar, men hur bär man fintröjan?

Jag har stickat en liknande kofta förut http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Handarbete/Sticka-i-mohair/

och den är jag väldigt nöjd med. Den är förhållandevis elegant och väger så lite (mindre än 200 g) att den är  lätt att ta med i t ex en väska. Dessutom är den både varm och luftig.

Amandla
1

Jag gillar koftor bäst, eftersom jag är ganska varm av mig. De är lättare att ta av, vilket jag med stor säkerhet kommer att behöva göra.

Pialinn
0

Jag håller på att byta ut alla tröjor mot liknande med blixtlås.

Har ingen erfarenhet av det garnet. Frågan blir då: hur blir en framkant? Knappar eller blixtlås?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

parsley
0

Den kofta jag stickat bär jag öppen. Jag har stickat den med en rätstickad kant framtill som är ca 2,5 cm bred. Koftan bär jag öppen och oknäppt och tycker det fungerar bra. Om jag vill hade jag säkert kunnat göra knapphål och sy i knappar, men eftersom den är så skir så riskerar knapparna att bli tunga.

Amandla
0

Knytband upptill är ju en idé, kanske fina sidenband?

parsley
1

Man kan ju även använda en brosch i halsen om man vill det.