Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettböcker-lästips
Läst 5457 ggr
parsley
2013-02-13 10:00
0

Vantboken

Solveig Larsson – Vantboken, Solveigs vantar

Den inbundna boken i A4-format omfattar ca 300 sidor och drygt 130 modeller av mönsterstickade vantar. Vantarna är stickade enligt ett par grundmodeller:

• rak vante med istickad tumme

• vante med tumkil

• vante med resårmudd

• vante i 3-trådigt ullgarn

De första modellerna är stickade med 2-trådigt ullgarn, 60 maskor i handen och stickor 2,5 mm, vilket ger en tät och smidig vante. Behöver man arbeta om modellerna för att de ska passa den egna handen så går det relativt enkelt. Antingen stickar man på tjockare stickor eller också så lägger man till ett par maskor i sidan på arbetet.

2- och 3-trådiga ullgarner är kanske inte några typiska garnaffärsgarner, men de finns gott om återförsäljare på nätet, Vartofta, Grunnebo och Knitting Room (Kilafors svenskullgarn) och affärer som säljer vävgarner är några exempel. Även Kampes spinneri har återförsäljare som kan hittas via google. Vill man ha garn som är spunnet i Sverige av ull som kommer från svenska får så brukar spinnerierna / återförsäljarna ange det. Två exempel är Ullcentrum på Öland och Östergötlands Ullspinneri, som tillverkar Visjö-garnerna. 2-trådigt ullgarn har en löplängd på 300 meter per 100 gram och 3-trådigt 200 meter per 100 gram.

Garnåtgången per vante är inte angiven i hennes beskrivningar, men eftersom man köper garnerna per hg så har man förhoppningsvis garn så det räcker ändå.

Eftersom boken är tryckt i A4-format blir diagrammen stora och tydliga. Tyvärr känns fotot i boken en smula amatörmässigt. För mig är det dock viktigare att ha tydliga Diagram och bilder som visar hur det färdiga projektet kommer att bli än konstnärligt utformat foto. Diagrammen är inte helt konsekventa så det kan behövas en del egen tankemöda för sticka rätt, men ger man sig på att mönstersticka vantar så har man stickvana och är ingen nybörjare på stickning och kan lösa de små problem som uppstår.

För mig känns boken som en blivande klassiker i handarbetsbiblioteket. Det är en bok att återvända till och inspireras av och den fungerar att sticka efter rent praktiskt. Visst finns det böcker som har mer tilltalande lay-out och snyggare foto, men den här vinner i längden. Tips! Kolla efter den på bibliotek om du inte vill köpa den (boken kostar ca 500 kr).

parsley
2013-02-13 10:03
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om boken från Adlibris hemsida (fler återförsäljare finns)

parsley
2013-02-13 10:04
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vantar stickade efter beskrivning i boken. Med facit i hand eller med handen i vanten kan jag konstatera att vantarna är de bästa vantar jag stickat.

parsley
2013-02-13 10:08
0

Solveig stickar sina vantar på strumpstickor. Tycker man att det är krångligt så kan man testa magic loop knitting, dvs att sticka runt med en rundsticka på öglan.

Här är en instruktionsvideo. Det finns fler på nätet om man googlar. 

http://www.knittinghelp.com/video/play/magic-loop

Tiana
2013-02-16 11:35
0

Jag har vantkalendern 2013 - ett mönster för varje månad av Solveig Larsson