Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 9606 ggr
~Miriel~
0

Sy in?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag gick nydligen och förälskade mig i en klänning på en loppmarknad vilket resulterade i att den fick följa med mig hem. Dock är den i storlek M och jag har storlek S i kläder… Jag hade tänkt sy in den men vet inte riktigt hur. Är det någon som vet hur man syr in en klänning med dragkedja i sidan, veck för bysten och som är ihopsydd i tre delar där bak???

Tacksam för all hjälp!!!

( här är klänningen och min olyckliga kärlek)

parsley
0

Snygg klänning.Glad

Sy in lite på varje söm genom att tråckla och prova dig fram. Det kan vara svårt att sy in sidsömmarna pga blixtlåset, så testa att ta in den på de andra sömmarna först. Behöver du sy in den i sidorna så måste du sprätta loss blixtlåset och sy i det igen.

Lill-Kisse
1

Om ditt midjemått inte stämmer med klänningens omkrets i midjan, bör du sprätta bort kjolen och rynka den lite till. Då ska naturligtvis dragkedjan sprättas loss också.

Sedan blir det enklare att sy in lite på varje söm i överdelen och prova tills den känns lagom. När båda delarna passar, syr du ihop dem. Allra sist syr du i dragkedjan. Eventuellt kan du sy i den mitt bak om det finns en söm precis där.

~Miriel~
0

#2 Det finns inte någon sömm mitt på ryggen men är det svårt att sy fast dragkedjan igen på samma plats? Eller skall man sy fast knappar i ryggen? Går det förresten att sy fast ett tyglager över klänningskjolen?

Lill-Kisse
0

Nejdå, inga problem att sy i dragkedjan i sidan igen. Det blir enklast. Det var bara en tanke ifall det fanns en söm där bak. 
Sätt inga knappar i ryggen. Sådana gör ont t ex när man lutar sig bakåt i en stol med hård ryggstöd.

Visst kan man sy på fler lager med tyg, men jag tror att klänningen skulle se klumpig ut (särskilt i midjan) med mera tyg i kjolen.

~Miriel~
0

#4 Du har rätt i båda fallen. Dock är jag inte helt säker på hur man syr fast dragkedjor…

Lill-Kisse
0

#5 Man kan sy ihop sömmarna i båda sidorna och pressar dem så att det blir slätt och fint. I den sida där dragkedjan ska sitta, nålar man fast den (stängd dragkedja) på undersidan, eller tråcklar om det känns säkrare.

Sedan syr man fast dragkedjan på symaskin med raka sömmar. För att det ska bli snyggt, måste man byta till den pressarfot som är avsedd till det. Den ser ut som en halv pressarfot. Man använder den för att inte köra med pressarfoten på den buktiga delen av dragkedjan, utan i kanten.

Sprätta slutligen upp sömmen ovanför dragkedjan, så att det blir en öppning precis där. Slutligen syr man tvärs över fram och tillbaka i var ände av dragkedjan några gånger så att sömmarna inte repar upp sig.

Finns det instruktionsbok till symaskinen, brukar det finnas en beskrivning på hur man syr i blixtlås.

~Miriel~
0

#6 Jag tro jag fattar det med dragkedjan men hur syr man in på sidorna om den är bred så att det inte påverkar armhålorna???

Lill-Kisse
0

Menar du att överdelen är för vid över bysten?

Det är ju inte så lyckat att sy in mycket i sidorna så att armhålorna blir för trånga. Då kan man sy in lite i de andra sömmarna både fram och bak. Det kanske räcker. Om inte, så syr man in lite i sidorna också, men bara lite där med.

~Miriel~
0

Jag menar att över delen är för bred o om jag syr in den på mitt vanliga sätt blir armhåletnaför trånga.

VildaVittra
2

Kan du inte bara sy dit smockresår i ryggen, istället för att hålla på att sprätta och så?

Ex: http://shop.biskopsgarden.com/shop/thumbnails/shop/15989/art89/h9170/11029170-origpic-e6422d.jpg_0_0_100_100_300_448_75.jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

~Miriel~
0

klänningen är redan uppsprättad och ihopa sydd. Skall bara komma på hur jag skall sy ihopa ovandelen med underdelen..

Lill-Kisse
0

#11 Roligt att du kommit så långt.

Var noga med att rynka kjolen till exakt samma omkrets som ovandelen. Jag brukar sy två sömmar "rynktråd" (jätterlånga stygn med löst spänd övertråd). Sömmarna kan vara ca 1 cm mellan varandra.

Sedan jag rynkat till önskad omkrets, syr jag fast kjolen med vanlig söm mitt emellan de två rynksömmarna. Sedan är det bara att pressa lätt och dra ut rynktrådarna.