Sy i läder imitation,hur gör jag
Hejsan jag är inte medlem här inne men undrar omjag skulle kunna få be om lite hjälp. Vet inte om jag vänder mig rätt men hojta till i så fall.
Jag har fått för mig att jag skall ge mig på att göra en "väska" i läder imitation att ha mina smycken som jag gör i, så det är lätt att ta med sig om man ska bort. Har letat men hittar ingen passande el snygg
Vill att den ska vara fyrkantig med måtten B25*L35 Höjd24 cm. tyvärr är det enda jag är duktig på gällande att sy är att sprätta
jag fick idén till denna väska genom IKEAS sorterings påsar till grovsopor.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10180133/ den näst minsta längst framtill vänster passar mina smyckesskrin nästan perfekt i stl. bara att jag vill ha ngt slags lock oxå som skydd för snö et.c
Så jag behöver lite råd på hur jag borde göra och kanske att tänka på.
Jag har läderimitation samt ett tyg som jag vill ha till foder på insidan.
Behöver man fålla läderimitation, behövs någon speciell tråd eller speciell nål.
JA alla tips mottages tacksamt, hade jag haft någon som gillar att sy så hade jag bett dem men en bra kvinna reder sig själv…. med lite hjälp o tips förhoppningsvis
Hoppas denna fråga är Ok annars kan ni ta bort den./Niwa
Hälsa gärna på mig på Facebook.

Är det konstruktionen av väskan, umgänget med symaskinen eller både och som du behöver ha hjälp med?
det är nog mest om man behöver några speciella nålar eller tråd till läder.
Samt om man behöver sy/kanta runt alla delar innan man syr ihop väskan
samt hur man fållar vid öppningen, om man viker 1+1cm som man lärde sig i skolan eller om det kommer bli för tjockt.
att trä maskin o ställa in den kan jag.
men inte vilka inställningar o stygn som behövs just för läderimitation
hmm blev det något klarare eller svamlar jag för mycket???

Hälsa gärna på mig på Facebook.
Din skicklighet i att sprätta får du ingen användning för med det här projektet, Ju färre hål desto bättre när det gäller konstläder. Hålen efter nålarna går aldrig bort. Därfär ska du inte heller nåla ihop arbetet. Tejpa eller använd små clips istället. Ingen kantning behövs, skulle en tråd från baksidestyget lossna så är det bara att klippa bort den försiktigt.
Finare skinnhandskar är handlaskade, dvs ihopsydda med små tråckelstygn, skarven är vänd utåt. Vill minnas att man använde knapphålssilke att sy med men är inte helt säker.
Så här skulle jag göra:
Använd den tänkta sopsorteringsväskan som grund. Den har säkert någon styvnad inbyggd som du får svårt att imitera. Eventuellt får du ta bort handtagen.
Börja med ett billigt stabilt tyg och prova ut ett mönster i form av ett kraftigt kors. Den innersta delen ska vara lika stor som bottenplattan. Armarna ska motsvara sidorna. lägg till sömsmån så att du kan sy ihop sidorna. Lägg på lite upptill så att du kan vika kanten över grundväskans överkant.
Ha lite extra av konstskinnet så att du kan övningssy i materialet. Sy med långa stygn, använd INTE skinnål som skär sönder för mycket. Använd en så tunn, spetsig nål som möjligt. Det finns lite tjockare syntettråd för knapphålssöm. Anpassa nålen till tråden.
Kolla hur det ser ut att ha skarven utåt. Om du syr med lacksidan utåt kan du lägga smörpapper under och över arbetet i symaskinen, annars kanske den inte kan mata fram rätt. Det är lätt av riva bort pappret sedan. Kanske är handsömnad bäst? Troligen måste du måla på något som färgar bakgrundstyget.
När modellen är rätt och du vet hur sömmarna ska vara så syr du din ask. Limma fast konstskinnet på grundväskan, vik skinnet över kanten och limma fast. Sy fodret, vik in överkanten och limma fast i konstskinnet.
Om du inte vill använda IKEAs väska kan du forma en egen i kraftigt styvnadsmaterial typ Vlieseline. Det finns ganska hårda och tjocka kvaliteter. Det måste du nog i alla fall använda för locket. Tänk på att locket måste göras större för att kunna sättas på.
Konstskinn är inte det lättaste att sy i, men med tålamod och noggrannhet ska du nog klara av det. LYCKA TILL!
Den blev ju jättefin!