Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 3577 ggr
Skogshumblan
0

Vantar i merinoull?

Jag löptränar och inser att jag behöver någon form av vante att ha i vinter. Kravet jag har är att de ska vara tunna och kunna suga åt sig svett bra utan att kyla ner mig. Jag tänkte fixa till ett par tummvantar och utgår ifrån att vanlig beskrivning på tummvante funkar.

Någon som virkat eller stickat vantar i merinoull som kan säga hur bra det funkar?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

parsley
0

Jag tror att det kommer att fungera. Ull har god uppsugningsförmåga och håller värmen även om den är fuktig, samtidigt som materialet andas.

Skogshumblan
0

Tack Parsley, ja det blir väl bara att prova och se;)

/ Skogshumblan

TottsiGirl
0

Alpacka är ju oxå tunnt och varmt..
Bambu används ju ofta i funktionskläder så bambugarn kanske oxå skulle kunna fungera. Har aldrig testat själv så ja bara spekulerar…:)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Skogshumblan
0

TottsiGirl, ja det skulle kunna gå. Måste kolla med garnaffärer om bambu absorberar fukt. Tack för dina idéer.

/ Skogshumblan

[SusanneKs]
0

Ull (från olika fårtyper inklusive merino, getter, kameler osv) är det enda som fortfarande värmer när det är vått. Det är ett material som jag tror på för vantar till löpträning. Gotlandsull (Östergötlands ullspinneri) är också behagligt och vackert plus att det produceras på ett ansvarsfullt sätt utan djurplågeri.

Bambu och andra cellulosafibrer kyler när de är fuktiga.

Skogshumblan
0

Susanne, tack! Då var jag rätt ute med merinon, får ge mig ut och kolla färger:)

/ Skogshumblan