Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 17804 ggr
[Fresab]
7

Virka en filt

Snälla rara, finns de någon som har ett ENKELT mönster på en filt att virka? Jag blir knäpp på alla underliga mönster..

Försökte mig på en "vågfilt" men den blev bara bucklig och inte vågig och rak som de var tänkt, virkade ca 15 rader innan jag la den åt sidan och tyckte den såg för tokig ut..

Så här var mönstret ungefär, en rad med luftmaskor sen 4 stolpar i vadera luftmaska, gör en topp(3 stolpar i samma luftmaska) 4 stolpar i vadera luftmaska, gör en dal (minska 3 maskor) sen 4 stolpar i vadera luftmaska..

Någon som har ett annat mönster på en vågfilt? Eller låter mönstret på min vågfilt korrekt?

Sååå tacksam för hjälp! Filten ska vara till min son som fyller 1 år om 2 veckor, vore ett mirakel om den blev klar men vill inte ge upp än!

Tack på förhand!Glad

[Fresab]
0

Ska tillägga att jag har precis lärt mig virka och är inte precis bra på de men jag tycker de är underbart roligt! Därav söker jag superenkla mönster:)

ThreeStars
0

Gör en filt av mormorsrutor! superlätt! :)

snuz
1

Denna tycker jag är lätt att göra, hon har en jättebra tutorial som är enkel att följa till en början. 

Använd stor virknål är mitt tips :)

http://www.youtube.com/watch?v=9FfniPE4FOI

[Fresab]
1

#2 Mormorsrutor är enkelt ja men jag tröttnade snabbt, har en halvfärdig filt i såna med nämligenTungan ute

Tänkte att de är lite roligare att virka i rader, men blä va dåligt de blirSkäms

TottsiGirl
3

Jag håller på att virka en sånhär filt av mina restgarner, busenkelt och jag tycker det blir väldigt fint också :)

http://husflit.wordpress.com/2010/11/15/randiga-filten-fardig/

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

parsley
3

Mormorsrutor är en klassiker. Det går relativt snabbt att virka en mormorsruta och den är enkel att göra. Strunta i hur många rutor du gjort. Bestäm dig för att sitta och virka en stund i stället. Tillslut har du tillräckligt många rutor för att det ska bli en filt eller vad du nu tänkt dig. Det är virkningen som är det viktiga och det faktum att man kopplar av och mår bra när man handarbetar.

Ett alternativ kan vara att virka en väldigt stor mormorsruta, en sk monsterruta. När den är tillräckligt stor så är filten också färdig. Om man vill kan man sätta i hop två eller flera "monsterutor" till en filt.

[Fresab]
0

Jag kikade in ett klipp på youtube där en amerikansk kille visade hur man virkade en vågfilt, följde mönstret korrekt men lik f*rbannat så blev varven helt buckliga! Jag är envis så nu vill jag ha en klarhet i varför mina vågfiltar bara blir buckliga! Drar jag inte ihop tillräckligt i minskningarna? Kan tilda garnet vara fel för att virka en sån filt i?

# 5 Jättefin filt! Enkel med.. Blir de för tajt med en virknål i stolek 4? Äger ingen 5a men har MASSOR med tilda garn då jag tänkt virka vågfilten i de. Värt att prova, ska ge min vågfilt en chans till först:)

#6 Åh va smart! Hmm.. mormorsrutor är ju busenkelt så de var ett bra tips! Tack för de=)

Amandla
2

Är det en sån här filt du menar, Fresab? Restgarnsfilt Jag minns att det tog många varv innan jag kunde se att arbetet uppförde sig som det skulle, kanske 10-15. Jag virkade ganska löst och med stor virknål för att filten skulle bli mjuk.

TottsiGirl
2

#7 Jag virkar visserligen i akrylgarn men jag virkar med virknål 4,5 å de funkar kalas för mig iaf :) Just un är det dock en paus i virkande då vi skaffat sommarställe men snart hoppas ja vi kommit i ordning så ja kan fortsätta, ja har abstinens!!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

[Fresab]
0

#8 Ja precis en sån filt! Jättefin verkligen:) Jag ska åka till sambons farmor med vågfilten och höra varför den ser ut som den gör.

#9 Jag är så pass ny på detta att akrylgarn säger mig inte mkt, tilda garnet virkar jag med, är de liknande? Haha jag kan inget om garn! Flört

Jag började virka den filten du länkat till, busenkelt verkligen! Snabbt går de med! MEN min filt blir större och större (den blir bredare och bredare) ju mer jag virkar och jag gör helt korrekt. Kan de vara garnet som inte passar till filtar? Jag förstår inte hur de kan bli så:/ Ordnar de upp sig sen kanske? Bara gjort ca 7 rader men de känns ju inge kul när även denna filten inte blir rak utan utsvängd.

Kan påpeka att en kompis som också är ny på att virka virkade samma filt igår hos mig och hennes blev rak och fin. Men hon hade annat garn som inte är så mjukt som tildagarnet.

Jag som köpt mängder med detta tildagarn! Gråter

Pialinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://husmorsskolan.blogspot.pt/2010/05/symote-nr-12.html

Denna länk visar hur man virkar en vågfilt. K¨´nske hjälper den dej.

Att filten blir bredare beror på att du får fler o fler maskor på varvet. Det gäller att få kanten rak.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Fresab]
0

#11 Tack ska kolla in videon när jag får tid:)

Ja jag förstår inte hur filten kan bli så mkt bredare, får varken mer eller mindre maskor. Allt stämmer men den blir ändå bucklig:/

Pialinn
1

Om du inte får fler maskor, utan bara att filten blir bucklig, kan du spänna ut den eller pressa mycket försiktigt med fuktig duk mellan filt o strykjärn.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!