Färga garn
Hej hopp!
Jag behöver få tag på garn som är riktigt naturtroget hudfärgat, och då de flesta är ganska så aprikosa eller beiga som man köper i affären så tänkte jag färga själv. Vad är bäst att färga med när det kommer till bomull eller ull? Vilka metoder?
Och en till fråga: har sett att en del som gör dockor har "målat" rosiga kinder på dem, vart kan man hitta såna pennor/sån färg?
Tack på förhand! :)
För ull är syrafärger bäst. De ger bästa tvätt- och ljusäkthet. Man kan färga ull, siden och nylon med dem. men de funkar inte för bomull, viskos, lin eller andra cellulosafibrer och syntetmaterial.
För bomull är reaktivfärger bäst. Man kan också använda batikfärger och direktfärger, typ tvättmaskinsfärger.
Det är bäst att köpa per postorder direkt hos Färgkraft eller Zenit. Där kan man också få kunniga råd.
Tack så mycket! Nu ska jag leta fäger minsann! :)
En fundering: Zenits färger är väääldigt starka.. Går det att "späda ut" dem så att de blir (mycket) mindre grälla?
Såklart man kan. 2% färglösning ger starka färger, om man gör 1% eller 0,5% blir det mycket mildare.
Det är noga med att mäta och väga och följa instruktioner om man ska kunna reproducera färggnyanser. Läs och lär på nätet hos de båda firmorna.

Har du någon nytta av det här, dvs att färga textil med hjälp av olika matvaror?
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=24779&highlight=frga
Googlar du på tea-dying så får du upp länkar till olika engelskspråkiga sidor med tips om hur man färgar med te.
Jag har nu två nystan som är nästintill perfekt matchade. Det ena är lite ljusare än det andra dock och skulle bli helt perfekt med en te-färgning. Finns det något sätt att färga med te så att det sitter? Måste vara ljuståligt. Tvättåligt spelar mindre roll.
Jag googlade på "dyeing with tea" och fick upp varningar om att tefärgen tenderar att bli mera orange med tiden. Dessutom lämnas syramättade tanniner kvar i materialet så att det kan brytas ned på sikt. Det är känsligare med bomull än med ull.
Kanske är det OK för dig?

Hittade den här tråden på smycketillverkning i fokus. Användbart?
Ah, ja den var intressant! Så ättika eller salt kanske man ska prova då… Att färgen blir orange med tiden är inte önskvärt! Stabil färg vill jag ha..
Lökskal är kända för att ge hållbara färger på ull och silke. Vet inte hur det är med bomull och lin.