Medeltidsveckan - dags att börja sy!
Hej allihopa!
Jag är en relativ nybörjare när det gäller att sy. Älskade syslöjden under 4-9:an, gick även kurs i klädsömnad på gymnasiet.
Nu är det så att jag ska sy kläder till medeltidsveckan i år och det börjar dra ihop sig, jag vill inte sitta veckan innan och sy som en galning!
Jag ska inte bara sy till mig själv utan även till min dotter, som då kommer att vara 1 år, och till min sambo!
Har även tänkt att brodera lite.
Surfat runt och hittat de mest simpla mönster på nätet, men även dessa kan ge mig kortslutning…
Därför startar jag nu denna tråd - jag kommer posta mina dumma frågor och hoppas att ni orkar svara mig :)
Mvh Linn
Här är första klännigen jag gett mig på. Tog 3 dagar att färdigställa, blev klar idag! Men ändå är bindningen kvar att göra. Ska fixa egna snörhål "bara".
Här får ni bilder att kika på. Jag gjorde utan ärmar och improviserade med det - blev inte tillräckligt bra så att jag ska vara nöjd dock. Detsamma gäller fållen. Den ser komisk ut för det flyger lite tyg. Tror det kan bero lite på att jag har tyget för långt upp eller vad man ska säga.
För att vara första klännigen jag någonsin gjort helt själv utan hjälp så tycker jag väl att det iaf blev godkänt. Säg gääääääääääärna vad ni tycker!
Mönstret ser ni här

Om du vill beta mer om medeltida kläder, gå in på "medeltiden /ifokus. Finns många där som syr sina kläder.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Fin! Vad duktigt av dig!
Är där inne nu och skriver :) Tack för tipset dock!
Tack så mycket ^^ Är dock inte nöjd men det får väl duga ;)

Har samma problem på min ylleklänning. Antar att din också är ylle? Ser i alla fall ut som det :)
Jag tror att det kan bero på trådriktningen, ser olika ut på de olika delarna. Men du kan prova att pressa lite försiktigt? Om inte annat så syns det inte så mycket när man knallar runt, och det är alltid något 
Vad blev du missnöjd med när det gällde ärmhålen? Ser helt ok ut på bilderna :)
Nope. Hör och häpna det är polyester! hahaha, skitbilligt tyg och bra att öva med! Inte HK alls.
Borde ta ordentliga närbilder på armhålorna så ni får se katastrofen :P Lyckades gömma det för bra kanske på dessa bilder… haha!

Ojojoj :O Värst vad lättlurad jag var :D Jaa, polyester är bättre att träna med, min ylleklänning gick väl på en tusenlapp (HUU!) men det är värt det under kalla lajvnätter :P
Ja det kan jag förstå! Har ylle och linne på 1000:- på väg hem :) Det kostar att vara hk ;P
Tråden kan låsas/kastas/fall i glömska. :)