Behöver hjälp med hästluva :)
Hej! :)
Jag har tänkt börja virka en hästluva men jag har inget mönstrer å Ingen aning om hur jag ska göra för att få den rätt, Jag tänkte om det kan vara någon här inne som har ett mönster eller som kan hjälmpa mig fixa ett mönster? :)
MVH Petra
För er som inte fattar vad jag snackar om för luva så är det en sån som på bilden ^^

Något mönster har jag tyvärr inte lyckats hitta. Har du tillgång till en hästluva att mäta på så kan du utgå från den så du får rätt mått. Börja med spetsen längst ner, öka så den blir trekantig och virka någon form av stolpar. Är skydden för öronen virkade eller är de sydda av tyg?
Ändrade din rubrik, så det tydligt syns vad du behöver hjälp med. :)
Okej Tack! :) Jag har ingen luva just nu men ska kolla om jag får låna av en kompis isf :P
Här är ett mönster på engelska! Ska försöka tyda den inom en snar framtid!
#3 Åh! Precis va jag behöver :D:D tack tack tack! :)

Någon som kan översätta den? Fattar själv ingenting. Jag är också intresserad av att göra en hästluva! :)
Varför ska hästen ha luva? Lite nyfiken bara.

Översätta??
#6 Vissa hästar kan bli stressade av ljud, har man luvan så kan ljuden dämpas. Finns även hästar som inte gillar att det blåser in i öronen på dom :p

Dunder
Har du börjat att göra hästluvan än?
# 9 nä, ska försöka börja översätta idag ^^ (Måste få ganska så mkt hjälp av min snälla mamma då jag knappt kan tyda en Svensk beskrivning xp ) Men Beräknar att börja på den nu på fredag 

Jag trodde att man använde luvan som skydd mot flugor. Där ser man.
"Horse hat"- beskrivningen som någon varit vänlig att leta upp och att länka till har ju ingenting för öronen. Men visst är den snygg.
Det är bra om man kan lära sig tyda engelska beskrivningar, eftersom det finns så många av dem. :)
#11 Haha De Finns sånna Luvor oxå ^^ men Den jag ska göra använs inte inte till de

Kan du inte ta och lägga ut beskrivningen på svenska när ni har översatt den? ;D
# 13 Jag ska Försöka :)

;)

Till Dunder
Hur går det med hästluvan?
#16 Jag har Börjat på Den men inte så jätte långt ;p Har hunnit Virka en och enhalv Rad (A) på Torsdag ska jag fortsätta :)

Oki :)
Har ni klarat av översättningen?
#18 haha nej de har vi faktist inte
vi tar den eftersom ^^ Kanske lite ostabilt men men 

#19 Hur går det? kan du inte lägga upp en bild på det du hittills har gjort?
Jag Har den på Skolan Just nu men Ska Fösöka ta hem den i Helgen då Kan ni få se en Bild :) Dock har jag inte kommit så jätte långt xp
Modellen i länken ser ju kanon ut!
Ska nog be min bonusmamma virka några åt mig.
Det är ju lätt att sy ett par "bananer" i tyg att sy fast i det virkade så man skyddar öronen.
Huvorna har flera funktioner, skydd mot flugor i öronen, skydd mot ljud (man kan stoppa bomull i öronen och sedan dra på luvan), skydd mot vinddrag i öronen, eller helt enkelt bara för att man tycker det är snyggt. Många tävlingshästar har luvor med öron.
Luvor utan öron skyddar tränset från att bli svettigt och smutsigt där det ligger emot hästens nacke.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hur gick det med hästluvan? är riktigt sugen på att virka en själv men ingen verkar ha gjort de?:(
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
En snabb översättning:
Storlek: En storlek
Garn: 2 nystan DROPS Bomull-Lin color nr 03
Virknål: nr 4 eller den storlek som behövs för att få 19 maskor virkade i 11 varv att bli 10 x 10 cm.
Virkinfo: Första stolpen på varje rad byts ut mot 3 luftmaskor (lm)
Hatt:
Virka 86 lm
Varv 1-4: Virka en stolpe i varje maska = 86 stolpar. Dessa kommer att bilda panbandet.
Varv 5: Virka 16 stolpar i de första 16 stolparna, vänd arbetet.
Varv 6: Hoppa över den första stolpen, virka 15 stoplar, vänd arbetet.
Varv 7-10: Virka 14 stolpar, vänd.
Varv 11: Virka 13 stolpar, i den sista stolpen virka 2 stolpar = 15 stolpar, vänd.
Varv 12: Virka 15 stolpar, vänd.
Varv 13: Virka 14 stolpar, i sista stolpen virka 2 stolpar = 16 stolpar, virka 10 lm, vänd.
Varv 14-26: Virka en stolpe i varje maska = 26 stolpar.
Varv 27-33: Virka som varv 5-10
Varv 34: Virka 2 stolpar i första stolpen och sedan en stolpe i de andra 13 stolparna = 15 stolpar, vänd.
Varv 35: Virka en stolpe i de första 14 stolpar och sedan två stolpar i den sista stolpen = 16 stolpar, ta av garnet.
Främrekanten:
Ta hatten och rikta kanten av panbandet från dig.
Varv 1: Hoppa över de första 19 maskorna, virka en smygmaska (sm) i mellanrummet mellan 19:e och 20:e stolpen, virka 3 lm och vika sedan en stolpe i samma mellanrum, hoppa över 3 stolpar *virka två stolpar i nästa mellanrum, 1 lm, hoppa över 3 stolpar*, upprepa *-* , avsluta med 2 stolpar i smamma mellanrum när det återstår 19 stolpar = 17 stolpgrupper, vänd.
Varv 2: Virka 3 lm, *2 stolpar i nästa maska, 1 lm*, upprepa*-*, avsluta med 2 stolpar i sista maskan, vänd.
Varv 3-13: Upprepa varv 2, efter 13:e varvet bör kanten mäta ca 12 cm.
Kant:
Virka två omgångar med fastamaskor (fm) runt hela hatten. Börja sedan i bakre hörnet: *6 lm, 3 fm*, upprepa *-* och avsluta med 6lm och 1 fm i hörnet på andra sidan, vänd.
Virka sm längst de 6 första lm, *7 lm, 1 fm i 2:a maskan, 1 lm, 1 fm i nästa maska*, upprepa *-*, klipp av tråden och avsluta.
#24: Jag har virkat en hoppluva, ska på ett par öron nu bara. Använde en luva jag redan har som mall. :)
26# fan vad bra! (: jag har gjort en liknande efter en annan luva men din blev snyggare med "hålen"
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
#27: Var faktiskt lätt bara att virka stolpar i trekanter. Kan inte virkningstermer och har mindre lätt att förklara, men ja.. :)