Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: vävning
Läst 2477 ggr
PaulaW
0

Jag köpte ekologiskt bomull

entrådigt garn ett par år sedan, ett kilo i brun och ett i grön nyans. Garnet har stått i hyllan och jag har sysselsatt mig länge nu med att fundera ut vad jag skall använda den till. Det är garn som skall få mer och mer färg ju fler gånger man tvättar den. Trevligt, annars brukar det ju vara tvärtom.

Jag har gjort ett par gubbatecken tidigare av rosengång. Ville testa en bunden variant där jag knytit tuskaftstrampor till mönstret. Jag har en naturfärgad filt gjort i rosengång och vit varp. Jag tycker den är så fin.

Nu har jag i varje fall dragit på en varp av vit bomullsgarn 22/2 tror jag att det är. JAg använder en sked som är 70/10. En tråd i solv och rör. Testade väva föst med dubbelinslag, men det var för grovt, mönstrer blev inte som jag ville ha den. Så nu väver jag med enkelt inslag och det fungerar bra. Tänkte, eftersom detta bara är en provväv, kanske sy kuddar av det här vackra mönstret. Annars blir det nog fint till en kasse också, få se. Jag lägger väl bilder här efterhand och visar vad det blir av det hela.

I början ville trådarna gå av hela tiden. Jag hade ingen vävspännare som fungerade för den smala väven men insåg, att eftersom bomull frar in sig så måste jag använda spännare. Jag fick såga av en av de bredare jag hade och borra dit nya hål för spärren. Sedan släppte jag också slpänningen lite i varpen så nu fungerar det bra.