Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 8037 ggr
MajaL
0

Symaskin!

Efter att mammas skräpmaskin (ingen tycker om denna maskinen, inte mamma heller) nu ännu en gång bestämt sig för att krågla. Detta när jag nästan var helt klar med min nya klänning, så börjar jag fundera på att skaffa en egen.

Har hittat denna. Vad tror ni om den? Tycker den känns enkel och avancerad på samma gång. Ser pålitlig och säker ut.

Det är en singer 7256.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

parsley
0

Jag har ingen erfarenhet av maskinen, men den verkar "pålitlig" om man så säger. Singer är (eller har varit) ett etablerat märke och det är ingen lågprismaskin. Har du möjlighet att provsy maskinen?

[SusanneKs]
0

Mycket har hänt på symaskinsmarknaden under mer än 50 år. Singer hör inte till de rekommenderade märkena längre. De japanska märkena tycks vara ledande när det gäller kvalitet och att få mycket maskin för pengarna. Så gott som alla symaskiner för hemmabruk tillverkas i Asien.
Gå in på http://www.sysidan.se och läs mera om symaskiner där.

Man rekommenderar allmänt Brother  http://www.brothersewing.se/sv/sewing-machines . För den summa som du tycks vara villig att betala kan man köpa en bra maskin från England. Det förutsätter att du är bra på engelska för att kunna läsa beskrivningar. För garantireparationer måste maskinen skickas till England, du betalar frakten då.

MajaL
0

#2 Brother är alltså bättre?

Är ingen höjdare på engelska tyvärr. Men hittade denna:  http://www.brothershopen.se/Symaskiner/MS4-Elektronisk-symaskin.htm

Kanske kan vara något? Jag är inte berädd att ge mera än vad den andra maskinen kostar. Denna är billigare, den är vad jag kan förstå av ett bättre märke, dock inte riktigt konstruerad på samma sätt som den andra, samt färre förprogrammerade sömmar.

Hittade även denna: http://www.brothershopen.se/Symaskiner/NV-10A-jubileumsmodell.htm

Men den har ju ännu färre sömmar och är lite dyrare.

Vilken skulle ni ha valt av mina tre alternativ? Eller hade ni valt någon annan från brothershopen.se?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Hittade nu även denna: http://www.brothershopen.se/Symaskiner/DS-140-Elektronisk-symaskin-med-40-sommar.htm

Vill ha något som är pålitligt och bra. Syr mycket av mina kläder själv. Men vill samtidigt inte lägga ut för mycket.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Som jag ser det nu, så är fråga om jag ska köpa en som är (eller har varit) lite dyrare, av märket singer. Eller om jag ska välja en "lågprisad" brother.

Svårt att välja… =/

#1 Har inte möjlighet att provsy.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Kanonkulan]
0

Jag rekommenderar alltid Husqvarna Viking. Den är kanon!

Vanja-K
0

Ett litet tips!  Du behöver absolut inte köpa någon ny maskin. Så vida du inte vill kunna brodera eller liknande, med maskinen.

Det finns en hel del begagnade riktigt bra maskiner. Både Singer och Husqvarna. De gamla maskinerna är mycket bättre än nytillverkade. Om något skulle behöva repareras så kostar det inte speciellt mycket. Värt pengarna.

Jag har en Singer som är 35 år gammal. Har under åren bytt ut delar för omkring 3.000. Men jag har sytt mycket. Visst den går inte att sy overlock med.  Men det är inte nödvändigt. Finns andra sömmar som kan ge liknade effekt. Knapphål m.m. går att sy.

Jag har sytt vanliga kläder, brudklänningar, dopklänningar m.m. Min morfar var skräddare och tillskärare så jag syr en del handsömnad. Därför räcker min maskin.

parsley
0

Syr man mycket i trikå och mycket kläder så kan det vara idé att skaffa en separat overlockmaskin samt en enklare raksöm-zigzag maskin.

Janome har väl haft rykte om sig att göra kvalitetsmaskiner? Gäller det fortfarande?

Är man intresserad av begagnat så börjar det komma ut maskiner från 1960- och 1970-talen på t ex auktion och loppmarknader.

MajaL
0

Gud så svårt det blev!

Om vi säger så här. Jag vill ha en maskin i stil med den jag länkat i #0. Jag vill ha kvalité. Jag syr mycket och uppskattar "snabbinställningar" utan hjulinställningar.

Vill lägga max ca 2995kr.

#7 Ja, det är klart. Men jag vill nog ha garantier och liknande. Känns som om det är lite knepigt med begagnat, man vill nästan testa allt på den för att vara säker på att den är som den ska.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Luccy
0

Jag har övergett både Singer & Husqvarna sedan ca 6 år, jag kör bara Janome nuförtiden. Du får 5 års garanti och en maskin där man inte bara tar mkt betalt för namnet. Lika bra jag erkänner jag byter symaskin lika ofta som "bilfetischisterna" byter bil, hihi. Men du får mkt för pengarna. Dom har även en inbytesgrej att är du inte nöjd inom 3månader får du byta modell och inte förlora på det ekonomiskt.

Lycka till!

MajaL
0

#10 Det är alltså maskiner som går bra och länge. Om man nu inte byter lika ofta som du? :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

storost
0

När jag gick slöjdutbildningen då köpte jag en begagnad Bernina maskin. Jag pratade länge med ägaren av affären och han sa att det finns nästan inget bättre an en gammal Bernina. Om du skulle vilja köpa en ny då ligger de som är bra omkring 6'000 kr.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MajaL
0

#12 Det är långt över vad jag är villig att ge om du läser längre upp i tråden.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

storost
0

Därför skrev jag om en begagnad Bernina. Jag köpte min för 3 200 och jag har ett år garanti på den.

min egen hemsida.

MajaL
0

#14 Det är ju inte det enklaste att hitta känns det som. :/

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[SusanneKs]
1

Om du ska köpa begagnat så köp hos en reparatör eller symaskinsbutik. Då är maskinen genomgången och du får en viss tids garanti. Det kan vara dumsnålt att köpa privat eller på auktion, men det verkar du klokt nog akta dig för.

Ja Maja, det är ett stort beslut att köpa symaskin, det är inget man kan hasta sig igenom. Man vill ju ha något att trivas med och som ska hålla i många år.

När min Husqvarna 2000 inte ansågs vara värd att reparera för några plastlager hade tagit slut fick jag höra av hemkonsulenterna att det då i slutet av 70-talet fanns tre märken som ansågs vara bra: Bernina, Elna och Pfaff. Redan då hade Husqvarna och Singer kommit på efterkälken. Jag tog med egna svåra tyger och provsydde alla möjliga makiner. Husqvarnas svagheter visste jag redan och Elna var så tvärtom alla andra maskiner så de föll bort snabbt. Bernina var skolornas maskin och ansågs lätt att reparera. Singer klarade inte alls mina tyger. Mitt val blev en Pfaff. Den hade jag i ca 10 år då jag bytte upp mig till en mera avancerad Pfaff som jag använder än i dag. Den byter jag inte bort!
För min gamla Husqvarna erbjöds jag bra inbytespriser trots att den inte gick att sy med för den var "en pärla" till det yttre.

Om du mest syr kläder så behöver du inte en massa bling-bling. Dekorationssömmar kan du skippa, med rattar kan man ändra stygnbredd och längd utan att det räknas som egna sömmar. Det är lätt att bli lurad av tjusiga beskrivningar.

Jag anser att för klädsömnad är det viktigast med

• friarm
  • raksöm gärna med möjlighet att ha nålen i vänsterläge för blixtlås
  • zick-zack med varierbar stygnbredd
  • flerstegs zick-zack
  • förstärkt raksöm för byxors grensöm och ärmisättning
  • automatiskt knapphål
  • overlocksöm blir inte lika fin som med specialmaskin, men är användbar
  • övermatning som finns inbyggt i Pfaff och några till. Kan köpas som tillbehör hos en del andra märken. Då drar inte tyglagren olika. Man kan sy utan att nåla så mycket.

För att klara av att sy igenom flera tyglager måste maskinen vara stark. Matningen måste vara bra för annars blir det inte snyggt. Det är ett elände när halkiga tyger inte matas fram OK.

#10 gillar Janome som är ett märke med gott rykte, men den har stigit i pris genom åren. Min dotter köpte en Janome EasyJeans som verkar prisvärd men den kostar mer än du vill ge.

Skulle jag köpa en maskin idag skulle jag köpa en Brother från England. Men jag har inga problem med engelskan.

MajaL
0

#16 Hum, tack så mycket för allt du tog dig tid att delge. :) Ja att mammas maskin var klen, det kan man verkligen säga. Så jag vill ha ett muskel-vidunder! :) Skämt och sido, jag har insett att maskinen jag ska köpa måste vara stark. Ska klara kläder, kappor och jackor mm. Om jag satsar på brother. Vart menar du då att jag ska vända mig? "Från England" är ju ganska brett. ;) Vart vänder man sig? Kan man inte köpa en brother i Sverige lika gärna? Vad är skillnaden? Facklig engelska är ju lite jobbig, men man får ju bita ihop och inte ge sig. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[SusanneKs]
0

Skillnaden mellan Sverige och England är priset inklusive frakt. Janome har förbjudit de engelska företagen att sälja till Sverige, antagligen för att hålla priserna uppe här.

Gå in på www.sysidan.se och läs mera om symaskiner och import från England. Det är gratis att vara med och väldigt många kunniga medlemmar som svarar.

[SusanneKs]
0

Jag kommer inte ihåg allt som jag läst på sysidan.se, men de som köpt från England verkar att ha anlitat SMD - Sewing Machines Direct. Man får maskinen på ca en vecka. Hur mycket frakten kostar vet jag inte, du måste fråga någon annan.

Brother är tydligen bra att ha att göra med. De lär ha manualer på svenska att ladda ner från sin hemsida.

MajaL
0

Tack SusanneKs! :)

Det blir en brother! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
1

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Här hittade jag den maskinen nu, drömmaskinen. Med fri frakt, sänkt pris och rubb och stubb. Nu velar jag, ska jag kanske satsa på drömmaskinen helt istället. Kör hellre med något bra och som håller i många år, än med något "provisoriskt" som bara känns som en tillfällig och kanske inte fullt så stark och bra maskin.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

storost
0

Om du satsar på en ny och du har möjlighet att satsa på en dyrare masin som håller, då skulle jag förreslå att satsa på den dyrare maskin som håller.

min egen hemsida.

MajaL
0

#24 Aa, det lutar faktiskt åt den som jag länkat i #23.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

storost
0

#25 Glad

min egen hemsida.

MajaL
0

Drömmaskinen är beställd! =)

Mycket nöjd med mitt val. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

storost
1

Grattis Glad, jag tror du blir nöjd med ditt val.

min egen hemsida.

MajaL
0

#28 Tack! Det tror jag också. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se