Symöte
Ojojoj, så längesedan jag var på ett symöte. Det var nog i början på åttiotalet. Jag har sett att det blivit populärt att vara huslig,ordna kafferep osv. Nu undrar jag om textilhantverk med symöten ocksp blivit populärt. Är du på symöten? Vilket handarbete håller du på med nu?

Jag har inte varit på symöte, men däremot spinnmöte, då vi var ett gäng tjejer som bokade in en dag i månaden hos varandra och våra spinnrockar och spann för glatta livet. Sedan åt vi lite mat och diskuterade… ja - spinning förstås…
Jag läste någontans att det blivit populärt med sticke igen. Har precis blivit färdig med en sommarkofta. Det är flera år sedan jag stickat, det var jätteroligt att komma igång igen.

Tycker själv att det är avkopplande. Brukar sitta framför tv:n när det är program som inte kräver så mycker (och sådana finns det tyvärr gott om numera) och ägna mig åt stickning eller frivoliteter.
Jag borde hålla på med ett broderi Clara Wäver. Det ligger och väntar sedan 20 år eller så. Kanske något att ta fram nu när jag kan ha nytta av ljuset. Det marigt med små korsstygn i lampljus. Dessutom går det inte med TV det måste vara den gamla ångradion.

Vilken sommarsyssla! Perfekt.
Jag har stickat massor i yngre dagar.
På Stenmarks tid stickade jag nog minst 15 luvor med namn och komplicerade mönster till bröder och bekanta. Sen blev det islandströjor efter ett besök på Island 1975. När kompisarna började få barn stickade jag babykläder.
När mina egna barn föddes hade jag som amibtion att hålla dem med hemstickat, men där någonstans tog det stopp. Min yngsta dotter har fått flera stycken halvfärdiga tröjor som hon växt ur innan de ens varit klara.
Broderat korsstygn har jag också gjort i mycket stora mängder. Clara Wäver är favoriten, men jag har även komponerat egna med olika citat och blomrankor.
Datorn verkar ha tagig över den tiden… undrar hur det gick till?
Numer pensionär i Nynäshamn

Man kanske inte kan göra allt
även om ambitionen finns. Islandströjor? De stickar man väl av ospunnet garn, sk. förgarn?
Ja islandströjor har ett märkligt garn, vet inte om det heter förgarn, men väldigt lite spunnet och det går lätt av, men man bara fortsätter… varmt blir det …

Du kan köpa förgarn hos spinnerier, tex. Wålstedts. Det är det garnet som kommer ut ur kardmaskinen. Den rullas då på stora rullar. Jag stickade en koffta några år sedan av förgarn och valkade den i tumlaren, för mycket visade det sig. Jag skulle kunnat sy tofflor av resultatet, hållbara sådana, men som kofta gick det inte att använda.
Har du någon beskrivning av en islandströja?
Kanske jag har en beskriving om jag letar, vi är ju som sagt nyinflyttade och har inte koll på den avdelningen ännu.
Det fanns då en affär i Stockholm som hette Islands och de sålde både garn och mönster.
Nej, något symöte har jag inte varit på sedan jag var liten och fick följa med min farmor.
Däremot så har vi stickträffar på ett fik här i Uppsala. Det är en garnaffär, Yll & Tyll som har tagit initiativet till dessa, populära, träffar.
Så har ni vägarna förbi Uppsala så är ni välkomna!
Jag har aldrig heller varit på något symöte. Och stickar gör jag framför tvn, bara dockkläder till mina dockor.

Kålunge? Söt var hon i varje fall.
Uppsala nästa! Hade en vild idé en gång att göra någonting liknande, alltså starta en fik med textilhantverk som idé. Men det blev inte så.

Vilka fina dockor! Vilken hobby du har!

Jag virkar en hel del framför TV:n och tar fram korsstygn-broderi ibland. Håller på att brodera en Carl Larsson tavla sedan några år tillbaka.
Nu under våren har jag varit iväg varannan tisdag för att knyppla.