Humle som spånadsväxt
Jag är intresserad om någon stött på humle som spånadsväxt ? Från Ovansjö i Gästrikland finns berätterlser om användning av humle som spånadsväxt och då huvudsakligen till rep eller mycket grova textilier. Allt av intresse.

Jag skall ta reda på även detta snarast.

Inte humle men nässlor som materiel till garn finns beskrivet i boken "Svenska Allmogens lif" från 1912 som har ett helt kapitel om "Väfnad och sömnad".
Hela boken (600 sidor) med massor av trevlig läsning finns inscannad (speciell plug-in behövs. Info om denna på länksidan):

Just det. Men jag tänkte att egentligen går det ju att lägga in vad som helst i varpen bara det är tillräckligt segt. Man kan ju använda en kraftig varp av vad som helst, lin eller ståltråd, och föra en dörrmatta eller vindskydd om man har grova inslag. Har vävt en hel del i halm och vass.

Jo om nässlor som spånadsväxt finns mycket skrivet och särskilt från Jämtland, Gotland och Tyskland. Det är nog en tråd som jag tar upp i något senare inlägg.
Humle har jag bara hittat uppgifter från Ovansjö. Ur arkeologiskt material är det så svårt att skilja pollenkornen mellan humle och hampa. Forskarna anser att humle kommer till Sverige som öl- eller mjödkrydda. Men jag tror att humleodlingen är äldre och då som spånadsväxt och inkommen kanske under folkvandringstiden. Bland annat finns ett vilt humlebestånd i Finland med bara hanplantor och forskarna har lite svårt att förklara denna förekomst eftersom det är honplantorna som odlas till ölet.

Måste nog efterforskas. Min "mentor" är bortrest så jag har inte kunnat fråga henne. Men skall ta upp tråden med henne nästa vecka.
Det enda jag vet om Humle är att den fungerar som sömnmedel. Man tar ett par blad och lägger under kudden, så sover man bättre. Funkar även som smärtstillande, men man ska vara försiktig så man inte tar för mkt.