Hjälp med tumvantar
Hejhej
Har fått en gammal beskrivning på ett par tumvantar av min farmor och håller nu på att sticka dem med strumpstickor. Är rätt ny på detta med att sticka så vissa saker i beskrivningen gör mig lite förvirrad. Har kommit så långt så jag skall börja minska i toppen men då körde jag fast. Kan ni förklara vad de menar i enklare termer? så här står det:
"1 r, 1 ödhpt i början på 1:a och 3:e stickan. Sticka på 2:a och 4:e stickan tills 3 m återstår, 2 r tillsammans, 1 r. Detta upprepas vartannat v tills 8 m återstår. Drag garnet igenom och fäst."

Har du koll på vilka stickor som räknas som handens översida och vilka som räknas som handens undersida?
Börja på sticka 1, enligt beskrivningen.
Sticka en rät maska
Gör en minskning genom att lyfta en maska från vänster sticka till höger. Sticka nästa maska och dra den lyfta maskan över den stickade. På så sätt minskar du två maskor till en maska. Detta sätt att minska kallas överhoptagning och förkortas vanligen öhpt. Den här minskningen kommer att luta från höger till vänster.
Nästa gång du ska minska så ska du sticka tills 3 m återstår på sticka 2. Sticka ihop två maskor rätt. Det gör du genom att dra garnet genom två maskor samtidigt. Två maskor blir en och minskningen lutar från höger till vänster.
Sticka sista maskan på sticka 2 och första på sticka 3. Genom att man minskar efter första maskan eller innan sista maskan på stickan så blir det två maskor mellan minskningarna. Gör man minskningarna för tätt så finns det risk för att det blir hål i arbetet.
Genom att göra två olika sorters minskningar som lutar mot varandra så får man en dekorativ effekt.
#1 Tack!