För tunt garn, öka maskantal?
Jag tog med ett mönster till en garnaffär för att jag skulle vara säker på att få rätt garn till mönstret.
Men när jag kom hem så var garnet för tunt. Bärjade ändå sticka resoren till vantarna som det skulle bli. men de vart ju såklart så små att jag inte får in handen :(
I mönstret står det:
garn: ullgarn 6/2, 300m/100g
Stickor: nr 2 och nr 2,5
masktäthet: 29 m mönsterstickning st 2,5 = 10 cm
stl: bredd 9,5 cm
På garnet står det:
Gauge:10 x 10 cm = 23sts x 30 rows
50g = 167m så 100 g = 334m
så det är 34m för långt per 100g, kan det va det som gör att det blir så litet? Min stickade resor mäter bara ca 6cm.
maskantalet skall vara 56, finns det nått sätt att räkna ut hur många maskor jag ska öka?
haha hopas någon förstår mitt svammel :P

Enligt beskrivningen så är det tunna stickor i förhållande till garnet tycker jag.
Det garn du köpt borde fungera.
Är det något speciellt mönster du ska sticka annars kan du testa den här beskrivningen och prova dig fram så du får lagom storlek på vanten och rätt masktäthet.

så jag skulle kunna ta större stickor?

Du kan ta grövre stickor om du behöver det.
Har du kollat masktätheten, dvs hur många maskor du får per 10 centimeter om du stickar enligt beskrivningen?
Enligt beskrivningen så ska masktätheten vara 2.9 maskor per centimeter, vilket innebär att det är relativt många maskor per centimeter. Tar man 2,9 maskor per centimeter och dividerar 56 maskor med detta så blir det 19 cm. 19 / 2 = 9,5 cm så beskrivningen bör stämma.
Vill du öka antalet maskor så får du göra en provlapp och räkna ut hur många maskor du har per 10 centimeter. Sedan får du räkna ut hur många maskor du behöver för att få 19 cm. Om maskantalet per 10 cm är 23 så går det 2,3 maskor per centimeter. 2,3 maskor per centimeter *19 centimeter = 44 maskor.
Har du något annat maskantal per 10 centimeter när du stickat din provlapp så använder du det talet.
Är det ett speciellt mönster du ska sticka efter t ex Diagram så rekomenderar jag grövre stickor för att vanten ska bli lagom stor. Är vanten slätstickad kan du öka maskantalet.