Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 15680 ggr
Wand
0

Harry Potter-halsduk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är inte så hemma på det här med att sticka, men jag skulle vilja göra mig en halsduk.
Det jag har tänkt är då en sådan som Gryffindor-eleverna har på Hogwarts i Harry Potter.
(se bifogad bild)

Problemet är att jag vet inte vilket sorts garn jag ska ha (det bör ju rimligtvis vara ett ganska tunt) och jag vet inte vilken tjocklek på stickor jag ska ha (det ser också ut som att dessa ska vara ganska smala) och sedan så vet jag inte hur jag ska bära mig åt i överlag!

Finns det någon som har tid och ork till att förklara för mig hur man lättast skulle göra en sådan här halsduk?
Hur gör man då man ska skifta mellan färgerna?

Grunden kan jag nog, dvs hur man påbörjar det hela. Men sedan vet jag inte alls..
Bör jag göra den dubbelt så bred och sedan sy ihop så den blir lite tjockare? Hmmm.

Dilemma.
Men jag hoppas att någon kan hjälpa en stackars nybörjare som vill prova på!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

parsley
0

http://www.vartoftagarn.se/sv/produkter/klubbgarn-i-acryl-100-grams-nystan.html

Järbo har tagit fram sk klubbgarn som motsvarar färgerna hos olika idrottslag. 100 g ska räcka till en halsduk. Garnet randar sig själv när man stickar men randningen motsvarar nog inte randningen som Hogwarts elevhem har på sina halsdukar.

Man brukar räkna med att det går åt 100-150 gram garn till en halsduk, lite beroende på hur bred och lång halsduken ska vara och vilket garn man använder. En halsduk stickad av tunt garn väger mindre än en av kraftigare garn.

Jag skulle rekomendera att du väljer ett ullgarn som passar för stickor 4, eftersom ullgarn är lätta att sticka med.  De finns ett antal olika att välja på. Garnstudios Karisma är ett.  Garnet passar för stickor 4. Ett nystan på 50 g innehåller 100 m garn. Hur många meter garn ett nystan innehåller är bra att veta om man ska ha ett ersättningsgarn.

http://www.garnstudio.com/lang/se/visgarn.php?garn=Karisma

150 g räcker till en enfärgad halsduk. Ska du sticka en randig så får du köpa 2 nystan á 50 g av varje färg. Hur bred varje rand ska vara kan du själv bestämma.

Allra enklast är att sticka en halsduk med bara räta maskor. Då lägger du upp så många maskor som behövs för att halsduken ska bli t ex 15 cm bred och stickar ränder tills den blir färdig.

Andra sticksätt som passar bra till halsdukar är resår- eller ribbstickning där du blandar räta och aviga maskor. Räta maskor stickas på räta och aviga på aviga.

Mosstickning är ett annat sticksätt med räta och aviga maskor. Där stickar man aviga maskor ovanpå räta.

Slätstickning är inte så bra till halsdukar eftersom kanterna rullar sig. Det går att sticka halsdukar i slätstickning om man stickar dem runt, men om du är nybörjare så är det bättre att välja en annan teknik.

parsley
0

Jag testade att googla på Harry Potter scarf pattern. Det finns en del engelska beskrivningar, men eftersom en halsduk är såpass enkel att sticka så ger det inte så mycket att översätta en engelsk beskrivning till svenska.

Vill du ha tunnare garn så kolla efter sockgarn avsett för stickor 2.5.

http://www.garnstudio.com/lang/se/visgarn.php?garn=Fabel

Garnstudio Fabel är ett sådant garn (men det verkar inte finnas i gult). Stickar du av sockgarn bör det räcka med 1 st 50 g nystan av varje färg.

Tyvärr är jag lite osäker på garnåtgången om du väljer t ex Karisma, men det är bättre att köpa för mycket garn än för litet.