Garn till disktrasa
Vilket garn är bäst att använda om man ska virka en disktrasa?
/Emma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle absolut använda rent lin till en disktrasa. Det torkar fint, man kan gno på fläckar och torkar snabbt. Maskintvättas.
okej, tack så mycket :)
/Emma

Vill du göra en rengöringssvamp så kan du virka en liten skrubbis av akrylgarn.

Ekelund, Linneväveriet i Horred, gör vackra diskdukar av bomull och bambu. Bambu har tydligen en antibakteriell egenskap, vilket gör att disktrasan inte luktar. Fiffigt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bambugarn kan vara antibakteriellt, men det gäller bara om bambun är enbart mekaniskt bearbetad, inte om tråden är kemiskt framställd som är det vanliga. Det är vanligt med falska påståenden i reklamen
Detta har jag lärt mig i ämnet Textil materiallära vid Textilhögskolan i Borås.
Disktrasebakterier ökar sig fort i fuktig miljö, därför är det viktigt att trasan torkar fort.

Jag tar restgarn :)
Hittills har det blivit bomull och bomull/akryl (mest som test, men den verkar funka bra). Lin skulle jag gärna testa, men det är dåligt om det i restgarnshögen
Om det är lite tjockare garn (typ Tilda) så stickar jag istället för att virka, med lite grövre stickor så det blir lagom glest så det torkar fort.
Det är så kul att göra dem, små snabba projekt och lite beroendeframkallande också, så det blir snabbt många trasor att byta med så de inte hinner bli solkiga innan man slänger dem i tvätten.