Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: sömnad
Läst 20664 ggr
LightAndShadow
11

Återkommande problem vid symaskinssömnad

Jag syr inte särskilt ofta men när väl symaskinen får komma fram så sker ofta samma problem för mig och det är att jag bara hinner sy två stygn och sedan har under- och övertråd trasslat ihop sig i en klump av en massa trådbitar som fastnar i tyget och sedan kommer jag inte vidare. Ibland åker hela tyget med "ned" och det förstörs i kanten. Jag har försökt med att börja längre in på tygstycket och det fungerar ibland men inte nog ofta tyvärr. Problemet uppstår oavsett vilken stygnstyp som väljs.

Vad beror det här på? Gör jag något fel och kan det avhjälpas på något sätt? Jag tar tacksamt emot råd och förklaringar. Jag skall tillägga att samma problem har uppstått med olika symaskiner. Nu har jag en Hugin och den ser ju lite annorlunda ut än Husqvarna som jag är van, tråden skall träs annorlunda och underspolen fungerar på ett annat sätt.

Detta frestar på tålamodet och har medfört att jag helst undviker att sy vilket är synd eftersom jag gillar det egentligen.

Ett till problem som jag har nu, men som jag tror beror på maskinen är att funktionen till att spola tråd på undertrådsrullar inte fungerar, piggen som undertrådsspolen sitter på roterar inte trots att jag följer instruktionerna. Antingen är den trasig eller så kanske det är någon liten detalj jag har missat.?

parsley
2

1. Gör ren symaskinen med hjälp av en speciell borste eller en gammal tandborste

2. Smörj symaskinen med symaskinsolja

3. Sätt i en ny nål

4. Vänd trådrullen (övertråden) upp och ner när du trär om maskinen

På gamla maskiner så kan det finnas någon spärr eller ratt som ska vridas på att matartänderna ska fällas ner när man spolar undertråd. Osäker på om det finns även på nyare maskiner.

LightAndShadow
0

Tack för svaret! Jag skall testa dina tips. Mamma sade att det kanske kan bero på hur man ställer in över- och undertråd, men på min nuvarande Huginmaskin finns bara en ratt att ställa in med så jag antar att den sköter både och automatiskt?

Man skall dra piggen som undertråden sitter på åt höger för att spärra den, är det det du menar eller är det ytterligare något moment (jag är inte bra på symaskinstermer därför är jag osäker på den exakta betydelsen av "matartänder" men jag antar att det är en funktion som matar fram tråden samtidigt som den gör att spolen hålls på plats. Kan man se dem med blotta ögat? för isåfall kan jag avgöra om det är problemet eller inte)? Även ratten skall skjutas ut men det gjorde jag också.

Maskinen heter Hugin Muscari, lättviktsmodell, om det är till någon hjälp. Vet inte hur gammal den är men den ser åtminstone inte antik ut Flört.

[SusanneKs]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns några saker du kan titta på när det gäller trasselhärvorna.

• Vad syr du med för tråd? Dagens tunna polyestertråd är annorlunda än gamla tiders bomullstråd. Självklart använder du samma tråd som både under- och övertråd. Nåltjockleken ska anpassas efter tråden. 70-nålar och 80-nålar är nog vanligast numera. Kolla att nålen är helt rak och inte skadad i udden. Använd bara nålar av högsta kvalitet, billiga nålar kan ge trassel.
  • Är trådspänningen rätt inställd? Sy en raksöm på snedden över ett tyg och dra sedan i sömmen. Om tråden går av på översidan är övertråden för hårt spänd, lossa övertrådsspänningen lite i så fall. om tråden går av på undersidan är undertråden för hårt spänd. Det går inte alltid att justera undertrådsspänningen så man kanske måste öka övertrådsspänningen lite.
  • När stygnen ser jämna och fina ut på båda sidor kan du provsy en bit i ditt tyg. Om du fortfarande har krångel med att tyget dras ned så är antagligen tyget för tunt och mjukt för symaskinen, dvs stygnplåten har ett för stort hål. Man kan tydligen köpa stygnplåtar för raksöm som har extra små hål för nålen. Tyget kan inte dras med nedåt då. Men då går det inte att sy zickzack och andra specialsömmar.
  • Det kan tänkas att ett tunt tyg behöver ett annat  pressarfotstryck. Om du kan justera det så prova om det göra nytta.
  • Till slut finns ett gammat knep att ta till. Sy med ett silkespapper under tyget. Det hindrar också att tyget dras ner genom stygnplåten. Det är lätt att dra bort pappret sedan.

På äldre symaskiner finns ofta en spärr som ska lossas. Den gör så att nålen inte rör sig alls men så att det lilla hjulet för spolningen snurrar runt. Ofta sitter det ett mindre hjul i det stora balandshjulet. Vrid den så att det klickar. Glöm inte att återställa efter spolningen för annars går det inte att sy.

ackelina
0

Är undertråden rättvänd i sin hylsa?

BitteS
1

Så där gjorde min gamla symaskin. Prova att hålla trådändarna, både undertråden och övertråden spända bakom tygstycket när du ska börja sy, så att tråden inte dras ner under tyget. Det hjälpte för mig.

Se även till att nålen står i högsta läget, dvs att den är på väg ner, innan du börjar sy.

LightAndShadow
0

Tack för alla tips! Jag sätter stort värde på dem.Glad

#3 Många matnyttiga råd som jag kan testa, tusen tack! Tyget jag skulle sy i den här gången är inte tunt, så det problemet kan jag ialf utesluta.

#4 Jag tror det. Men en dum fråga - hur ser man det Skäms?

5# Jag brukar göra det men nu när du säger det så glömde jag nog att spänna trådändarna, det var längesedan jag sydde.

parsley
0

# 4, 6 Undertråden ska snurra åt samma håll som visarna på en klocka.

Ogrenc
0

Hej!

Jag behöver hjälp. Jag har lyckats vända upp och ner på min rätsöm. Eller alla sömmar. Jag vet inte vad jag hsr gjort. Rätsida blir undersidan på tyget och avigan är det jag ser när jag syr. Jag vet inte hur jag får rätsida på det skratt. Kan någon hjälpa mig? Har en Singer Curvy. Mvh Lotta