Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: virkning
Läst 5579 ggr
Ewerhof
0

Virkade kläder till mig själv

Hej!

För ca 2 år sedan lessnade jag på stickning. Jag fick aldrig upp någon fart så alla projekt avstannade och hamnade i någon låda där de låg och blev till dåligt samvete. År ut och år in… Tekniken kan jag, mösterstickning kan jag men ingen fart vill infinna sig.

Istället tog jag tag i virkning och googlade runt på nätet för att hitta andra människor som, liksom jag, faktiskt tycker att virkningen går snabbare, blir jämnare och är betydligt mycket roligare. Jag ville virka kläder till mig och de mina och inte bara stela grytlappar och dukar.

På siten Ravelry (inloggningen är gratis) hittade jag vad jag sökte! Massor av inspiration! Man kan markera så att det bara visas virkade saker.

Än så länge har det blivit en tröja i syntetgarn (nål nr 4) och en klänning i ullblandning (nål nr 3½) plus en del babytröjor/filtar i presenter, sockor, sjalar och tomtar. Det formligen forsar alster ifrån mina händer! :D :D

På min pysselblogg http://ewerhof.blogspot.com/ lägger jag upp bilder lite vartefter. Vill man kan man titta på dem.

Framför allt så vill jag, högt och bestämt, påvisa för andra att man inte bara behöver vara låst till stickorna för att skapa sig kläder, att virka med akryl- eller ullgarn (istället för det klassiska bomullsgarnet) öppnar upp en helt ny värld för den som vill.

Jag har själv testat olika grovlekar på garner, nålar och tekniker för att vidga mina kunskaper inom virkningen. Stckningen skapar ju länkar som ligger efter varandra och ger tunna sjok men virkningen bildar mera av knutar därför blir virkningen tjockare om man följer nålanvisningarna som står på garnets banderoll. Lite grövre nål och inte bara fasta maskor så blir resultatet tunnare och passar till jumprar; tex ett babygarn i ull för stickor 2½ blir bra med virknål nr4 i fasta maskor och nr 3½ om man virkar endast i den främre maskbågen).Den vanliga fasta maskan och stolparna tycker jag bara ska användas till melerade garner där inget extra behöver tillföras.

Jag skulle kunna babbla om detta i evighet… :P :D Skaparglädje helt enkelt.

parsley
0

Tack för ditt trevliga inlägg. Glad