Hjälp med omformning av mönster
Hej!
Jag håller på och ska sy en tärnklänning. Bröllopet är den 4:e så det är bara en vecka kvar och jag får bara inte till det med klänningen…
Klänningen är omlott över bysten och sedan är det lite veck på kjolen. Det jag inte får till är att den går så långt ut över axlarna, ca 1 cm tyg ligger på axeln och resten sticker ut utanför (syr den utan ärm). Detta gör att bh-bandet syns och det känns som den ska glida av hela tiden. Har försök sy in den lite mitt bak men det hjälper inte. Har även försökt ändra vinkeln på framstyckena men det vägrar bli bra… Har någon något tips på vad jag kan ändra?? Jag börjar bli lite uppgiven så alla tips mottages tacksamt!
Här är en länk till mönstret
http://www.svenskamonster.nu/shop/product_info.php?cPath=21_22&products_id=517

Fusklösning 1: Axelbandslös BH? Efetersom klänningen är såpass urringad så kanske en axelbandslös BH är att föredra i vilket fall som helst?
Fusklösning 2: Någon form av tape som håller plagget på plats t ex Hollywood fashion tape (googla för återförsäljare). Ev har även affärer som Lindex och HM liknande produkter.

Fusklösning 3: köp konstblommor och fäst i BH-bandet så du döljer det
Fäst sen också den ärm du har i det BH-band som är under ärmen så käns det säkrare.

Tack för tipsen! Grejen är väl den att jag har storlek 46 och även en ganska rejäl byst så axelbandslös bh är inget bra alternativ (har tänkt tanken..) Sen tror jag modellen är konstig för alla 3 tärnor har jätte problem att få till det (och vi är av olika storlekar). Den är tajt i ärmhålan, liten under bysten och omlotten är väldigt ringad. Jag har andra omlott plagg som inte alls är så ringade. När jag tar en extra bred sömsmån in mot halsringningen så blir det tajt över bysten och påsigt i kanten så det ser jätte knäppt ut…
Jag har sytt en hel del medeltidsklädeer så nu ska jag testa att ta överdelen på de mönstret i stället och se om det kan bli bra…
Annars har jag funderat på om jag kan sy fast spets med stretch runt halsringningen och omlotten (hittade en sådan spets i sy affären idag), Vad tror ni om det???
Är det någon annan som har ett bra knep för att få till omlott bitarna bra så mottages fler tips tacksamt!!!
Tittade på ditt mönster och eftersom du säger att modellen är tajt i ärmhålet så tror jag att om jag sydde, skulle jag prova med att släppa ut sömmen i sidan på överdelen och, som du själv var inne på, ändra vinkeln på framstyckena.
Lite sent nu kanske, men en idé när man ska sy något tajt i fint tyg är att först provsy och ändra i något billigt tyg (gammalt lakan kanske) så att man får till passformen.
Tips: På undersidan av klänningens axel kan man sy fast ett band med en tunn tryckknapp för att sätta fast behåbandet under, så behöver inte det trilskas med att titta fram hela tiden.

Jag har köpt billigt bomullstyg på ikea och provsytt i. jag har inte börjat med den riktiga än…. (tidsoptimist!) Jag har sytt en hel klänning och kanske 8 olika överdelar innan jag rådfrågade här… så en del gråt och tandagnisslan och redan utspelats.
På måndag ska jag till mormor och få lite hjälp. Men just nu är jag mest inne på att sy på spets runt halsringningen. Tror att det är de som ger bäst resultat. Men jag ska testa att göra en överdel efter medeltidsmönstret jag har. Det består av fram och bakstycken och 4 sido kilar, sitter tajt över bysten och är mer båtringat man man kan ju lätt klippa till den rigningen man vill ha.'
Tipset med band och tryckknapp var bra! det ska jag nog testa! Tack!!!
Kan Du inte "dra ner" omlottdelarna på framstycket mot midjan lite,
Då borde det bli mindre tyg uppe på axlarna

Det verkar ju som du är bra på att sy och har sytt en hel del. Får du inte till någon vettig passform när du testar mönstret så är det förmodligen mönstret som inte är så bra. Jag tycker du ska konstruera en annan överdel om du har möjlighet, så du får en klänning med vettig passform att ha på bröllopet.
Är du lagd åt det hållet så maila företaget som gjort mönstret och klaga. Det är ju trots allt ett ganska dyrt mönster, framtaget av ett svenskt företag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Akta dig för att dra ner omlottstyckena så att de får en annan riktning.
Tydligen är inte mönstret rätt i storlek för din överdel. Du fixar liten under bysten och tajt i ärmhålan genom att släppa ut sidsömmarna någon cm. Då blir det förstås ännu värre med bubblingen i urringningen (se nedan). Och det blir mera plats för bysten. Vill du inte ha det måste du snedda sidsömmen så att överdelen blir vidare alldeles under bysten. Du måste då ringa ur ärmhålet lite nedtill. När du ordnat den delen kan du trolla bort bubbligheten kring urringningen.
Tänk dig nu att du har insnitt från axelsömmen (mitt på din axel) på både fram- och bakstycke. Kolla på något annat mönster hur de går så att du får rätt riktning. Ta på överdelen med vidhängande kjol så att allt drar rätt. Be någon hjälpa dig att nåla in bubblorna i lagom grunda veck. Det går antagligen att rynka lite mitt på den lösa omlottdelen för att få en bättre form.
När du nu syr i ett billigt tyg först kan det här vara rimligt att prova. Det är svårt att förklara allt i detalj för det är mycket man ska veta för att få det rätt.