Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 4991 ggr
parsley
0

Åtgärda symaskiner

Jag funderar på att skriva en artikel till sajten med en liten felsökningsmanual för symaskiner. Tacksam för tips på fel som kan uppstå och hur man åtgärdar dem.

Tror det kan vara bra att ha en liten felsökningsmanual som man kan titta på innan man ger upp och lämnar maskinen till service.

[Tan-chan]
1

Jag har problem med undertråden som hela tiden trasslar sig undertill på tyget. (^_^,) Och maskinen låter konstigt också, typ "hack hack hack" när man syr.

Om det finns en felsökning man kan göra till dessa problem så ta gärna upp dessa i artikeln. ♥

hindul
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra idé med en sådan artikel!

Min maskin hoppar över stygn ibland. Har fått lära mig av en skräddare, att det kan bero på att nålen är lite för kort. Ibland hjälper det att flytta ner nålen en mm eller så där man skruvar fast den, men ibland hjälper det inte, vet inte varför.
Man får bara inte flytta ner nålen för mycket, för då kan den gå av för att den kommer för långt ner i "undertrådsrummet".

Ett annat problem jag har är att trådrullen plötsligt försvinner. Men svaret på det heter Asta och går på fyra ben och jamar!

trollet60
0

Några tips att kolla innan man lämnar in maskinen

Rengör maskinen från damm och ludd.

Ta gärna en tandtråd och dra mellan trådspänningsbrickorna.

Droppa i olja om det är en maskin som ska smörjas.

Kontrollera så att maskinen är rätt trädd.

Både över och undertråd.

Byt nål.

Använd rätt nål till olika tyger.

Lorita
0

#2 bra att du sa att det var Asta, jag torde det var Puma och då går min Puma fri då Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning