Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: tovning
Läst 4894 ggr
Praefatio
6

Långt hår med nåltovning?

Jag har just börjat nåltova och det är såååå roligt! Jag älskar denna härliga teknik, det går naturligt för mig att förstå hur jag ska göra så till och med mitt första alster kommer att bli fint och lite "avancerat", tror jag. Det är en liten häst. Men jag funderar på hur jag ska göra man och svans? Jag är inte sugen på att tova en korv till svans utan vill ha låna, fina strån, manen vill jag ska vara lång och ulligt härlig, inte kort och tråkig. Hur åstakommer jag detta? Har sett en del ullhundar med lång, silkig (plattångs-plattad?) päls som inte ser ut som hår så det går ju uppenbarligen. Men hur?

Lorita
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är det för ull du har att tillgå?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Praefatio
0

Får…ull? Jag vet faktiskt inte exakt vad det är för slags ull, jag gör hästen på arbetsterapin. Långa raka fibrer, helt klart processerat på något vis.

Lorita
0

Det finns otovad ull(får) som man kan köpa i hobbyafärer den är lite lockig och enklare att göra svans av då kan du bara Fästa ena änden på ullfibrena med nålen.

Jag startade också med den typen av ull sen fick jag ull från ett köttfår och upplevde en enorm skilnad och just nu har jag köpt ull från en almogebagge. Han är föresten pappa till två får som jag köpt och som kommer att gå i mina hagar till hösten Skrattande

Jag älskar också materialet får-ull och jag tycker att du ska höra på treapin om dom kan ta hem lite oberabetad ull åt dig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Praefatio
0

Tusen tack för svaret! Jag har grandiosa planer på att köpa hem lite utrustning och då har jag tänkt mig att ordna "riktig" fårull och färga själv. Jag kan tänka mig att det är extremt stor skillnad, det brukar vara det. Får se om jag försöker mig på att göra någonting bra med den ull som finns att tillgå på min första lilla pålle eller om jag ger upp och köper mig lite obearbetad ull som får pryda hans lilla huvud och rumpa.