Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 4604 ggr
AmeliaH
2011-05-07 15:49
0

Vävgarner

Jag fick tipset för länge sen att om jag letade efter bra garn till spetssjalar så skulle jag kolla in vävgarner. Nu har jag äntligen tagit mig för den saken och kollat i en internetbutik. Dock så slog det mig att jag inte har en aning om hur pass tunt/tjockt garnerna kan tänkas vara. Det står utskrivet t.ex. 8/8 osv. Antar att det kan ha något med det att göra, men är det någon som vet på ett ungefär vad som är tunt och vad som är tjockt? (Jag är ute efter riktigt tunt garn helst inte entrådigt.)

parsley
2011-05-08 10:32
0

Siffrorna anger garnets grovlek och antalet hoptvinnade trådar. Ju högre nummer desto tunnare tråd. 1 är grövst.  16/2 motsvarar ett garn med nummer 16 och 2 deltrådar.

Återförsäljare av vävgarner brukar ange hur många meter garn det går på 1 kg. Detta kan jämföras med tjockleken hos vanliga stickgarner hos t ex Garnstudio / Drops design så man får en uppfattning om tjockleken på vävgarnet. Sockgarn som stickas med stickor 2.5 har en löplängd på ca 400 g per 100 meter. Garnstudio Lace som är avsett för spetstickning har 800 meter per 100 g.

AmeliaH
2011-05-08 12:12
0

Ah tack! :)

Jo jag har kollat in drops lace, men som jag uppfattat det är det nytt för i år så jag tänkte vänta tills det trillat in i affärerna. ;)

[SusanneKs]
2011-05-08 23:30
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är vanligt att göra tunna sjalar av Moragarn,  ett kamgarn (100% ull) som har grovlek 20/2. Finns hos Hemslöjden och många nätbutiker.