Doft
Går en verkstadsutbildning på dagarna och får då och då hoppa in extra på verkstäder då de behöver hjälp. Hamnade på ett ställe där det luktar väldigt mycket metall, vilket fastnar i kläderna, kläderna används i skolan och på ställen jag hoppas in extra. Men de luktar så fruktansvärt illa just nu att det kommer att bli svårt att ha på sig dem i skolan. Nu undrar jag om det finns något som kan ta bort denna lukt från åtminstone min tröja?
Brukar först lägga dem i YES-bad över natten,sedan tvätta dem i 90gr.med förtvätt.,förutsatt att kläderna tål varm tvättning…
men…tex. diesellukt är nästan omöjligt att få bort..nån som har förslag på de?

Räcker det att tvätta plagget?
Ättika brukar vara en bra "luktätare". Häll ett par matskedar ättika i en balja eller hink och fyll på med vatten. Lägg tröjan i blöt över natt eller ett par timmar. Testa först med lite ättikblandning på något ställe på plagget där det inte syns så tydligt så ättikan inte förstör tyget. Tvätta som vanligt efter det. Ättika finns i vanliga mataffärer. 12 % är vanligast och den sort som är bäst att använda.
http://www.luktfritt.nu/ Yocoair-spray lär vara effektivt. Jag har inte testat den på plagg. Finns bl a hos olika "gubbdagis" typ Mekonomen och Clas Ohlsson.
Får prova ättika för att se om jag kan få bort rostskyddolje lukten blandat med unken havslukt.
provade att tvätta det som vanligt men lukten gick naturligtvis inte bort.

Ett tips som kan hjälpa ibland mot lukter är att lägga det i frysen ett par dar (givetvis nedstoppad i en påse, så det inte blir äckligt med mat och annat).
Fast jag vet inte om det skulle hjälpa mot just metallisk doft utan mer då det handlar om bakteriella lukter, men kanske kan vara värt ett försök om inget annat hjälper. Skulle gissa att det är bäst att frysa ner innan tvättning.
Har inte tid att stoppa kläderna i frysen, de måste tvättas och torkas snabbast möjligaste tyvärr. Men nu luktar de så mycket snusk av ännu mer rostskyddsolja och 556 och annat så nu får de lukta.
Har inte tid att stoppa kläderna i frysen, de måste tvättas och torkas snabbast möjligaste tyvärr. Men nu luktar de så mycket snusk av ännu mer rostskyddsolja och 556 och annat så nu får de lukta.