Virkad trasmatta
Hej. Jag har tänkt att jag skulle testa att virka en trasmatta. Det är bara att jag har ingen erfarenhet av trasmattemakeri. Skulle behöva tips och råd, hur ska långa bör trasorna vara… hur breda… vilkensorts tyg mm?? Kan man bara ta vad som?
Tack på förhand
MVH Isnornin

Hej såg i en tidning om just det me att virka trasmatta o det verkar vara lätt.. skickar ett pm till dig vilken tidning,, jag köpte den igår så den finns ute..
Mvh VildaRosen

Tack vildarosen! Jag ska genast ut och skynda å se if den finns kvar!
MVH Isnornin

Typiskt nog var tidningen slut här, får åka ner på stan imorgon och leta efter den!!!!!:)
MVH Isnornin
Vilken tidning är det? Jag har också funderat på att virka av trasor!

Tidningens hemsida.
MVH Isnornin

Matttrasor brukar vara ca 1,5-2 cm breda. De kan vara rivna eller klippta. Är de rivna så får mattan ett lite fransigare utseende än om de är rivna. Det underlättar om trasorna är så långa som möjligt. Man kan Skarva dem genom att sy ihop dem, för hand eller på maskin, eller göra en skarv i arbetet när man virkar.
Bomullstyg, t ex gamla lakan, ger bra mattrasor. Även bomullstrikå kan användas. En del väver trasmattor med trasor av jeanstyg. Fleecetyg kan användas till badrumsmattor.
När jag virkade av fleecetyg så tyckte jag att smalare trasor, ca 1 cm breda, gav bäst resultat.
Det finns företag som säljer färdiga mattrasor. Det finns ofta mattrasor att köpa på loppis.
Mattrasor klipper eller river man antingen i långa remsor längs med tyget och skarvar vid behov. Man kan också börja längst ner till höger på tyget, klippa tills man är 1.5 - 2 från vänstra kanten. Sedan klipper man en ny trasbredd (1,5 - 2 cm) ovanför den gamla som man klippte först, tills man kommer till högerkanten. Man klipper alltså inte av tyget utan låter det hänga ihop i kanterna. Det blir en liten extra tygbit där man vänt vid varje kant. En del tycker kanten stör helhetsintrycket och föredrar trasor som är skarvade. Använder man trikå så ska man klippa så trasorna blir så stumma som möjligt.
Då jag har försäljning av trikåtrasor så virkar jag av det. Blir jättefina mattor. Helst ovala eller helrunda. Men det är tungt som attan. Ingen hit för mina artrostummar. Men man kan virka av trasor på ca 1/2 cm bredd och ha som grytunderlägg eller tabletter att duka på.

Tack så mycket för bra tips!
MVH Isnornin

visst inte om man fick göra reklam för tidningar o sånt det va därför jag inte la ut namnet på en gång!!!

man får väl länka vidare el?
MVH Isnornin

Nu har jag köpt trasor och tidningen! Nu är det bara att virka på:) ( håller på med en poncho också, kul att ha flera saker på G tycker jag;)
MVH Isnornin

#11 Det är alltid kul att ha mycket att pyssla me!!!
Hemmets journal har virkmönster på rundlar som man kan ha att sitta på. Visserligen var de virkade i grovt garn men man skulle väl kunna göra dem i trasor istället.

Jag tänkte precis tipsa om att virkning är en bra metod när man vill ha en rund trasmatta. Det lärde jag av min farmor och har gjort själv flera gånger. De kan passa som badrumsmatta, dörrmatta o dyl. Då kan man passa på att experimentera med olika material som något fluffigt till badrummet eller grova snören till hallmatta. Dyna till en stol med rund sits har jag virkat av billiga bomullssnören från livsmedelsbutiken.

Va fin den blir Isnornin!Härliga färger hittills! visa gärna upp den sen när den är färdig!!!
Hmm man skulle kanske ta o göra en oxå!! Måste fixa lite gamla lakan först!!
Om man virkar en lagom rundel och sen fortsätter uppåt så blir det en häftig korg! Man kan göra olika storlekar och ha till förvaring tex eller nåt annat skoj. Med en liten hink i kan man ha den som blomkruka.
Bara fantasin sätter gränser!
Hmm, behöver förvaringskorgar i massor till mina garner. Vill gärna dela upp dem efter färg o projekt o det är sååå tråkigt m plastpåsar. Kanske man kan ta väldigt tunna trasor till dem? Har försökt virka en trasmatta men det bidde för tungt så jag la bort det projektet o det ligger än.

#15 Wow, så snygg 
Virkar du precis som vanligt, fast med sånt "tyg/trasgarn"?

Tack tack:) Ja virkar som vanligt.
Korgar! Vilken bra idé! Nu har jag massor att göra!
Jag kan visa fler bilder sen:)
MVH Isnornin

Vart finns de sånt trasgarn o köpa? Har nog inte sett sånt tidigare =P

Jag köpte på Återbruket i Mora.
MVH Isnornin
Visar här min matta som jag virkat av gamla gardiner och lakan. Då dessa var tvättade flera gånger fanns ingen risk för ojämn krympning. Jag klippte trasorna i 1,5 cm breda trasor och lade upp ett antal luftmaskor och virkade runt luftmaskkejdan då jag ville ha en oval matta. Gjorde ökningar vid ändarna och även om den inte blev perfekt så duger den för mig.
Jag tycker att man inte ska vara så rädd att virka utan beskrivning. Det brukar oftast blir bra och man lär sig efter ett tag hur många maskor man behöver öka.
På bilden är också min lilla hund Flisan med som en extra försköning.

#22 MMM Mora.. längtar dit igen!
#23 wow vilken fin matta i gröna färger älskar grönt.. Hunden är ju så söt!!!

#24 ja det kan jag förstå, Mora är fint!
#23 vilken fin matta!!!
MVH Isnornin
Det är ju det som är så skönt med mattor, man tager vad man haver. Så var principen när man förr i tiden tog tillvara allt.
Å sen just det här att improvisera och inte hänga kvar vid nåt speciellt mönster.
Att släppa loss lite!!

Lite roligt är det att båda mina döttrar vill ha var sin matta nu att ha på sina rum. Stora flickan ska göra sin själv! Hon testade på min matta igår och tyckte att det var kul, hon skulle köpa en stor virknål i dag så vi kan virka tillsammans;)
I en bok jag fick hem igår är det beskrivning på grytlappar som är gjorda av trasor:)
MVH Isnornin

Har man inga lakan går det lika bra med plastpåsar…hihihi
Klipp i längder å virka ihop!
#29 Såg en kasse som var virkad av gamla plastkassar och den var supersnygg. Det borde passa att virka en påse att sätta utanpå fula krukor också, eller till tidningsinsamling. Kanske nästa projekt?

>#28 Den blev kanonfin!!

# 31 Tack:) Jag tänkte försöka göra en sopkorg att ha i mitt hobbyrum;)
MVH Isnornin

#32 Sopkorg,vilken bra idé!!!!:)

#33 Tack:)
#34 tack;)
MVH Isnornin
Hej alla!
Behöver lite tips och ni vet ju så mkt..
Funderar på att virka en rund matta av egenrivna mattrasor till mitt sovrum, men har ingen beskrivning. Hur ofta är det lämpligt att öka när man virkar runt runt?
Min tjockaste virknål är en 8.0, kanske är den för tunn..? Vilken tjocklek behöver man ha på virknålen till ca 1,5 cm trasor?
Tacksam för hjälp! 

Lättast är att prova sej fram, både med ökningar så mattan blir rund och val av virknål.
Tack vad snälla - och snabba - ni är!
Ja, jag får prova mig fram. Tänkte att jag kunde få ett "ungefär" av er, men det är åxå roligt att känna sig fram.
isnornin - Jättefin, de där färgerna tänker jag åxå använda. Vit gul och kanske klar-ljusrött. Varm-glada färger.
Mammzin - Okej! 

#37 va snygg din andra matta blev oxå… nu har jag skaffat mig mattrasor av gamla lakan o ska börja me min oxå.. resultat kommer här sen….

Tack :) jag har använt nål nr 10
MVH Isnornin

ok bra o veta storleken på nålen!!!

detta måste jag också prova är det jobbigt att virka dem eller går det rellativt lätt att dra tyget?
Det går lätt och man ser snabbt resultatet. Men det är tungt när man gör stora saker. Faktiskt orkar jag inte länge med mina artroshänder. Jag har virknål 12.

#44 Jag har inte artros men tycker ändå att det sliter mer på handleder och axlar att virka än sticka. Och då virkar jag ändå bara mindre grejer (fast har fått inspiration från Ravelry och här att virka matta av alla gamla t-shirtar och annat i jerseytyg).

Detta måste jag ta och prova! Så nu ska jag ut på virknålsjakt, och efter det till min mor för att snylta gamla påslakan av henne, dem har hon gott om… 

Vad kul att fler blir inspererade:)
MVH Isnornin

Det är ganska tungt att virka med mattrasor. Som tur är kan man virka ganska korta stunder i taget och ändå se att arbetet växer.

Ja det tycker jag med:)
MVH Isnornin
Jag tycker också det är rätt tungt att virka en hel trasmatta, så jag har virkat en väska (korg?) av trasmattor (rivet av gamla lakan o påslakan), det var riktigt roligt.
Däremot har jag stickat ett par trasmattor som blev ganska bra. Jag stickar fram o tillbaka på rundstickor 9 el 10, då blir det inte så tungt.

Nu har jag hittat en virknål nr 8.

hm.. förra inlägget postade sig själv… Hur breda remsor brukar ni ha när ni virkar?

#51 Vad läcker matta och din virkade korgväska!
Håller på själv me att virka men det blir bara i korta stunder nu för tiden då värken i händer gör att det ej blir bättre!
#53 ca 2cm breda remsor kör jag. Klipp/riv i ett stycke för då slipper du Skarva..

Vilken fin korg! o matta!!!
MVH Isnornin

När jag blir stor ska jag lära mig virka, vilka fina saker ni gör! Det skulle vara tufft att göra något av gamla jeans, om det går..?!

Ok, tack för infot. Jag kör ett prov ikväll så får vi se hur det går!

#42 När det gäller storleken på nålen, har jag fått tipset att använda en virknål som är ungefär lika grov som garnet, snöret eller den rivna trasan. Det fungerar bra för grova material.

#58 va snyggt det blir!

#58 vad vackert! Jag älskar mormorsrutor!!:)
MVH Isnornin
#54 o #55, Tack 
#58 Härligt mjuka färger som du virkar med. Snyggt med formen av mormorsruta.
Vad häftigt med väskan/korgen! Var har du hittat mönstret till den?

Tack alla ni. 
Det tyg jag hittade var ett lite skirare tyg som varit gardiner tidigare. Nu gäller det bara att klippa till remsor innan jag fortsätter med virkningen, jag blir så frustrerad av att behöva avbryta "flytet".
Ale: Bara älskar din korg - den ser verkligen härlig ut!
Skulle det inte gå fortare om man river remsorna?
Jag river alltid mina remsor.

jo det går fortare att riva, jag börjar me ett litet klipp sen så river jag tills det är ca 2 cm kvar att riva o vänder på det så jag får det att hänga ihop!
Ska man utgå från hemslöjdsrörelsen så är det förbjudet med rundklippta hörnor. Som det nu blir när man river. Man ska klippa eller riva remsor, snedklippa ändorna och antingen lägga omlott eller sy ihop. Rundklippta hörnor blir som små " ÖRON " i väven eller virkningen. Ska vara svaga punkter. Jag har vävt för försäljning i 30 år och gör så med lakan och större tygstycken. Även när jag klipper små bitar. Vet att många tycker det är fusk men det struntar jag i. Har inte märkt att det blir sämre. Dom ev. öron som skulle stå upp i väven kan man snurra till.

Eller så kan man klippa bort dom om det är för stort som sticker ut.
Jag har aldrig brytt mig om att rundklippa men det avgör man ju själv!
Jag har börjat provvirka en run matta nu och har testat olika metoder, dels "fuskvarianten" att vända 2 cm innan och dels med att riva ända ut och sy ihop. "Öronen" stör mig kanske lite, men jag tror inte de gör det när mattar blir större.
En tredje variant är riva av ända ut, men att inte sy ihop alls. Jag fortsätter bara virka och lämnar ändarna till sedan. Blir mer flyt i vilkningen. Sen syr jag fast dem efteråt, lägger jag ner dem i "väven" och syr fast så snyggt det bara går (klipper bort ev överflödig remssnutt).
Oj, vad man kan tjorva… 

#56 Om du vill kan du virka en lång rad med luftmaskor och sy ihop dem till en matta. Eller också kan du fläta med mattrasor och sy ihop flätorna till en matta.
Börja längst in i mitten och och vira snodden runt som en spiral samtidigt som du syr ihop den.
#72 Hey, det där var ju en bra ide!
Man kunde kanske t ex "sy ihop" luftmaskormen med ett lite grövre bomullsgarn i avvikande färg - Kuul!!
Om det går att få jämnt och snyggt..? 

Fina färger. Ser bra ut.
Vad ska man ha som signatur tro?

Den var riktigt fin! Mitt projekt ligger just nu i högen "ska göras snart". Har lite annat som är viktigare just nu 

Tack:)
MVH Isnornin

Vilka häftiga alster ni visar här!
#69 Som utbildad hemslöjdkonulent tycker jag att man får göra som man själv vill. Varför ska andras metoder vara fel? Bara det blir fint och man själv blir nöjd.
Om man syr ihop trasor bör man sy ihop dem på "snedden" då blir det inte dubbelt på så lång bit.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
# 78 Tack för att du finns!
Det är just såna hemslöjdskonsulenter som du som behövs!
Som kan väcka slummrande lust och ta fram skaparglädje.

Ni kan i stort sett fråga om all textil. Har en 2-årig sömmerske-utbildning i botten.
Eftersom jag reser i husbil har jag ibland svårt att hitta ett öppet nätverk men jag svarar så fort jag kan.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Alex Har du mönstret på din väska? Jag skulle vilja virka den.
Trippelmamman: Jag har inget direkt mönster, jag har lagt upp några luftmaskor, slutit till en ring och sen 6 fasta maskor, se virkat runt runt och ökat med jämna mellanrum tills botten blev så stor som jag ville ha den. Sen virkade jag utan ökningar så hög som jag ville ha den. På näst sista varvet gjorde jag 2 luftmaskbågar med lämpligt antal, hoppade över lika många maskor på lämpligt ställe så att det blev 2 handtag. Virkade sen ett varv till med fasta maskor. Klart!
Kanske en väldig otydlig beskrivning men är du van att virka så kanske det kan vara till hjälp. Hör av dig annars. 
Började virka vad som var tänkt skulle bli en shoppingbag med mattrasor. Gjorde dem 2 cm breda men det blev för tjockt till väska så nu ska det bli en rund matta istället. Tyvärr går det tungt…har svårt att få arbetet att "löpa" o får rackarn´s ont i händerna. Den blir nog klar om några år först. 

Förr vävde man mattor av slitna plagg och kanske även sänglinne som blivit utslitet, "sådant som bara dög till mattrasor". Eftersom man använde textil som redan var sliten så var extra viktigt att mattrasorna var så hållbara som möjligt, utan svaga punkter. När vi stickar eller virkar med trasor så gör vi det mest till fin, en liten matta till sovrummet, eller en badrumsmatta. Trasmattorna fick ligga på köks- och hallgolv och i trappor och utsattes för hårt slitage. Det tog tid att väva och det tog tid att samla ihop material till trasorna. Då hade man inte "råd" att slarva.
När det gäller skarvar så tycker jag det går utmärkt att virka in och Fästa skarvarna som blir när varje trasa tar slut. Jag lägger helt enkelt ändan av mattrasan på fg varvs maskor och virkar över dem. Skulle jag sticka så skulle jag nog föredra att ha längre sammanhängande trasor, som är skarvade på förhand.

I tidningen Land nr 31 finns beskrivning på en ljuvligt söt virkad matta. Den är virkad av trikåtrasor, motsv 4-5 T-shirtar, broderad med korsstygn och är kantad med virkade blommor. Tidningen bör finnas i affären åtminstone i början av denna veckan och den brukar även finnas på bibliotek.
Har inte tänkt på att det går att virka med trikå, kanske ska ta alla avlagda t-shirts och klippa sönder och testa. Borde ju vara samma princip som med lakan
Finns bara ett sät: Jag måste prova.

Skillnaden mellan trikå och lakan är att trikåtrasorna rullar sig, det gör inte trasor av lakansväv.

Skillnaden mellan trikå och lakan är att trikåtrasorna rullar sig, det gör inte trasor av lakansväv.
Trikå är mjukt och följsamt att virka med. Sen om man tar t-shirts så kan man verkligen prata "återbruk" .

Det här blir jag sugen på. Att få användning av gamla t-shirtar är inte helt fel. Mina tankar går dels till att prova med en matta, en rektangulär då för jag är inge fan av runda mattor, och sedan kan man göra sittdynor till köksstolarna eller pick-nicken. Kanske en tunnare matta att ta med till stranden att ligga på stället för handuken som man ju ska torka sig på. *funderar vilt vidare* :-)
Oo vilken bra tråd, inser ju att det är ett år sedan någno skrev i den men jag satt precis och funderade på om jag skulle försöka virka en matta för första gången så här fanns ju massa bra tips :) tack tack
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Nu har de ju gått en tid sedan denna tråden va aktiv men ja testar att skriva min fråga och se om ja får nått svar..
Hittade ett mönster på en matta på nätet men jag får det inte att bli bra. Mattan blir mer än kon än en rund matta.. Hur ska ja göra för att de ska bli rätt era mattor ser så runda och fina ut hur har ni ökat eller har ni något bra mönster ni kan tänkas dela med er av. Tyvärr tror jag det blir svårt för mig att få tag i alla tidningarna som det tipsas om tidigare i tråden..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#92 Det finns beskrivningar som anger hur många maskor man ska öka per varv, men de är inte alltid de stämmer. Lättast är att pröva sig fram. Det brukar vara lagom att öka var 3-6 maska. Bubblar sig mattan har man ökat för mycket och virkar ett par varv utan ökningar så den lägger sig ner. Blir mattan konformad så har man ökat för få maskor och behöver öka tätare.
Får du ingen ordning på en rund matta så virka en fyrkantig istället. Då ökar man två maskor i varje hörn genom att virka 3 maskor i fg varvs hörnmaska. Varje varv ökas 2 maskor per hörn * 4 hörn = 8 m ökning per varv. Totalt består varje hörn av tre maskor * 4 hörn = 12 maskor, men en maska finns ju kvar från fg varv.
Man kan också göra en fläta av trasorna och sy ihop i spiralform eller en göra en virka en luftmaskkedja och sy ihop i spiralform.
#93 Jo tillslut gick ja lös och provade mig själv och då fick ja ihop en liten matta tillslut :) Tackar för massa bra tips kan nog säkerligen komma till användning inom kort :)
Här kommer iaf en liten bild på min matta, färgerna blev lite mörka men ja ungefär såhär ser min matta ut, 58cm i diameter blev den ungefär och nu inväntar ja bara lakan nr 2 sen ska matta 1 få en kompis :)
Igår fick jag ett gammalt lakan av min mamma så igår kväll kunde ja påbörja mattprojekt 2. Idag på förmiddagen var den klar såhär blev resultatet denna gången. Virka med tyg var ritkigt kul! :)

# 95 Ett lakan = en matta, eller? Har du använt påslakan? Det är ju mer tyg i ett påslakan än i ett underlakan.
#96 Ja de blir nästan ett lakan per matta. Den första mattan är gjord av ett påslakan så där finns en del tyg kvar, matta två är gjort av ett lakan och där finns de inte alls lika mycket kvar.. Då har ja använt virknål 8 och klippt ca 1-1,5cm breda remsor..

Har köpt två påsar med mattrasor för nu ska jag virka mattor tänkte jag. Det enda problemet är att jag inte hittar något bra mönster för jag vill gärna att det ska se ut lite som en duk med lite hål osv, gärna en fin kant också om det går.
Var ner på biblioteket men det fanns bara en enda bok med en enda matta och den ser ut som de som jag sett i tråden. Inget ont i det, men nu har jag ju fått den andra sorten på hjärnan. Vet inte enns om det är görabart att göra sådanna mattor, men. Har sökt på nästan allt tycker jag och det närmaste jag kommit är väll badrumsmattor i plast, men jag hittar tyvärr inga mönster, bara bilder.
Är det någon som har ett bra mönster på en rund matta med lite hål?

# 98
http://www.skapligtenkelt.se/virkstjarna.htm
En virkad stjärna kanske?
eller en mormorsruta?
http://www.hemmetsjournal.se/Handarbete/virkskola/Virktips/Sa-virkar-du-mormorsrutan/

http://crochet.about.com/od/learnbasics/ss/halfcircles.htm
Jag hittade den här beskrivningen på engelska som jag tycker verkar vettig.

#101 vilke snitsig idé med ½ cirkel:) Ska ta o testa:)
MVH Isnornin
# 103 Suverän som dörrmatta!
Borde man kunna virka i sisalsnören!