Råd angående julklapp
Jag skulle behöva lite råd av er kloka handarbeterskor. Min pappa önskar sig glädjande nog en varm mössa i julklapp! Han sa att jag inte behöver göra den själv eftersom det tar sån tid men det är klart jag ska! Jag funderade på att virka en eftersom jag gillar att virka mer än att sticka och stickat är lite "mainstream"
. Så min tanke var att virka en och kanske fodra den med fleece. Så kom jag på att Drops Eskimo är ju mysigt och varmt så det gör jag gärna. Men så tänkte jag på två saker, är det lite overkill att fodra en ullmössa? Eller är det bättre med foder eftersom det gärna blir lite håligt när man virkar? Hur skulle ni gjort?

Eskimo är ju ett ganska tjockt garn. Jag hade inte fleecefodrat en sådan mössa. Virka på du. Jag tror att det blir jättesnyggt och det gör inget att mössan är blir lite gles och "hålig". Virkar du i tjockt ullgarn så blir den varm ändå och en mössa slits ju inte på samma sätt som ett par strumpor eller ett par vantar.
Jag kom på att om jag använder en mindre virknål än 9 som jag såg i ett recept på mössa så blir det ju inte så glest. Mamma föreslog annars att jag skulle göra ett löstagbart foder. Kanske kan vara nåt…
#3 Det är precis vad jag skulle göra. Om det blåser kallt så kan hålen i mössan vara kylande. Fodret kan också framhäva hur vacker virkningen kan vara. Ett plus med foder är att en som är känslig mot kliande ull slippper ha den direkt mot huden.
En mindre virknål packar ihop garnet hårdare så att det inte värmer lika bra.

Snor din tråd lite här.
Är det någon som har ett mönster på just mössor i drops eskimo? Gärna till män. Har virkat en till mig men blev alldeles för stor. Kan ju göra den mindre nästa gång men gjorde i stolpar och det kanske inte passar lika bra till män!?
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"
De enda jag känner till är de som finns på garnstudio.se
(dam) och så vet jag att det finns varianter av OS-mössan i Eskimo.
Jo, jag funderar lite på det hr med löstagbart foder…

Det absolut lättaste sättet att virka en mössa är det här:
- Lägg upp 2 lm vänd och virka 6 fm i den första luftmaskan
- Fortsätt att virka runt och öka till 12 fm varv 1 och 18 fm varv 2.
- Fortsätt att virka i spiral, dvs runt, runt och öka 1 m var 6 maska tills arbetet har en diameter på ca 18 cm eller radie på 9 cm. Fortsätt att virka utan ökningar tills arbetet är lagom stort.
- Kolla att arbetet är slätt eller lätt skålformat när ökningsvarven görs. Ökar man för ofta så blir arbetet vågigt. Då kan man virka några varv utan ökningar för att arbetet ska få tillbaka formen. När man slutar att öka blir arbetet automatiskt skål- eller mössformat.
Personligen börjar jag i stort sett helst alla arbeten, vad det än är, virkat nålbundet, från botten. Men jag har funderat på att göra den här från toppen. Men vi får se! Tack för en bra beskrivning!

# 8 Det är bra att virka mössor från toppen i enligt beskrivningen i # 7. Mössorna får rätt storlek och man behöver inte hålla på att räkna ökningar och hålla reda på varv. Ev kan du ha lite större diameter på "plattan"på en herrmössa. En diameter på ca 18 cm ger en mössa med en omkrets på ca 56 cm.

# 10 Snygg, förstår att pappa blev nöjd.

#10 säger också snygg och denna vinter behövs mössor 
Jag skrev precis ett eget inlägg om det här med mösstorlekar och så hittade jag den här tråden. Menar ni alltså att det räcker om diametern är 18 cm för att få en mössa på 56 cm?? Enligt min beskrivning ska jag virka 85 halvstolpar, vilket blir bra mycket större. Och det är just det som är mitt problem (tror jag). Att mössan verkar bli stor. Det jag virkar är en typ OS-mössa till ett huvud med 57 cm i omkrets och jag vet inte hur stor jag ska göra den.
Jag höftade och mätte med måttband för att få till pappas storlek. Jag brukar mest köra på frihand med allt jag gör så… Så om du börjar på och testar och gör ett par varv så kan du ju mäta omkretsen sen.

För att räkna ut omkretsen för en cirkel så tar vi diametern multiplicerat med pi, dvs 3,14. Diametern är det bredaste stället på cirkeln, man drar ett streck från cirkelns kantlinje, genom mittpunkten och sen fram till stället mittemot det man började. Diametern är samma sak som radien multiplicerat med 2.
18 cm*3,14= 56,52 cm
19 cm * 3,14 = 59,66 cm
18,25 cm * 3,14 = 57, 3 cm
Enligt min erfarenhet är det lättast att börja virka en mössa från toppen, öka succestivt tills man har en tillräckligt stor platta och sedan virka färdigt mössan utan ökningar. På så sätt så slipper man räkna varv och kontrollera masktäthet. Det räcker att det ser bra ut. Metoden fungerar både med fasta maskor och med stolpar.
Tack för hjälpen! Jag har nu gjort lite omräkningar (och upprepningar…!) och jag hoppas att det blir bra. Omkretsen på mössan kommer bli ca 54 cm och jag hoppas att det kommer bli bra på ett huvud på 57 cm. Det var det måttet som stod i beskrivningen, själv hade jag nog trott att man skulle ha den vidare än så. Hoppas det blir bra nu…
Borde väl egentligen fråga er experter här: tror ni 54 cm blir bra till ett 57 cm huvud? Virkar fast med halvstolpar i Tilda med dubbel tråd.

Till en stickad mössa så räcker det med 54 cm i omkrets eftersom stickat töjer sig lite grand.
Jag är inte säker på att det räcker med 54 cm till en virkad mössa eftersom virkat är fastare och inte så töjbart. Dra lite i arbetet så ser du hur mycket det töjer sig. Töjer det sig så kan det räcka, verkar det fast och inte töjbart så kommer mössan att kännas trång.
Då ska jag nog försöka öka lite till, det borde inte göra så mycket för än så länge virkar jag på "hänget". Tack!