Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: sömnad
Läst 12028 ggr
Sindri
5

Aluminiumtyg, metalltyg?

Någon annan som sett t ex grillvantar i tyg som ser metalliskt ut?
Vad heter det, och var får man tag i det? Har frågat och googlat utan resultat.

hindul
0

Lamé, kan det vara det du tänker på?

Sindri
0

Mjaaa, inte den lamé jag sett tidigare. Det är väldigt blankt och är slinkigt och används till festkläder. Det här tyget är lite som metall, det är säkert väldigt värmetåligt och det är det jag är ute efter.

vickan1976
0

Är det sådant som man kan klä in strykbrädor med som du menar?

Sindri
0

Ja, kanske det! Men jag skall inte ha det till det. Men det måste tåla mycket värme och vara hyfsat styvt samt gå att torka av.

parsley
0

http://www.stoffochstil.se/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=589&articleid=14620

Aluminiummellanlägg / foder finns hos Stoff och Stil.

Sindri
0

Tack Parsley, men polyester låter inte speciellt värmetåligt. Det måste nog vara någon metalltråd i. Jag har i alla fall skrivit till dem och frågat.

Kom på att det snart är syfestival här - kanske tar mig tid och går runt och frågar. Eller mailar i förväg till utställarna så kanske någon som har kan ta med sig.

[SusanneKs]
1

Vad är du ute efter egentligen? Metall leder värme mycket bra så någon värmeisolering lär det inte bli. Ingen skulle tillverka en grillvante av metall. Vill du ha en grillvante som verkkligen skyddar mot värme, så är tjock, valkad ull lämpligt. Brandmännens dräkter var länge gjorda av ull, numera finns det superbra, nya, lätta, färgglada och dyra syntetmaterial. Sådan teknisk textil hittar man inte så lätt. Du kan googla på aramidfiber, Kevlar och Nomex. Kanske kan du få tag i en stuvbit eller en väst.

Annars tycker jag att parsleys förslag verkar realistiskt, det har ett rimligt pris. Det finns massor med nya material som är helt överlägsna de gamla synteterna. Polyester kan vara jättebra.

Vill du verkligen ha metallduk kan du hitta det på www.derma.se

Sindri
0

Nja, jag skrev aldrig att det skulle isolera mot värme, det skall tåla värme, vara slätt, avtorkbart. Jag skall inte ha till en grillvante, det kan man köpa.

Det skall vara typ det tyget, och som man kan se på strykbrädor. Det måste tåla värme över 200 grader så polyester är inget alternativ. Jag får jaga vidare, eller helt enkelt tänka om.

Eller så ramlar jag bara på något.