Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 5389 ggr
parsley
0

Sticka med silke-alpaca?

Det finns en del silke-alpacagarner på marknaden. Någon som provat att sticka med dessa och vet hur de "uppför" sig. Rent alpacagarn är lite halt och inte helt lättstickat tycker jag. Jag är lite osäker på om t ex en tröja eller kofta i rent alpacagarn håller formen eller töjer sig.

Jag har provat att sticka av Noro Silk Sock. Det garnet består av merinoull och silke, är ganska strävt, men känns lättstickat. Garnstudios Nepal som består av ull och alpaca har alpacans mjukhet men är inte lika halt som rent alpacagarn.

Någon som testat att sticka av alpaca-silkegarn? Vågar man sticka ett plagg (tröja) eller lämpar det sig bäst för mindre saker t ex sjalar eller pulsvärmare?

Hustigern
0

Har testat med Garnstudios Silkealpaca (ganska grovt garn) men jag har bara gjort en spetsstickad halsduk som jag dessutom givit bort, så jag kan tyvärr inte tala om hur det uppför sig i färdigt tillstånd.

Jag tyckte det var skönt att sticka med, men har läst en del på Ravelry där de inte är enbart positiva. Nu gäller dessa kommentarer just Garnstudios Silkealpaca (som om jag förstod saken rätt dessutom utgår) men bland de negativa kommentarerna var att det snabbt blir  noppigt. För någon blev det tom noppigt redan vid stickningen, hon tog tydligen garnet på "fel håll" (mot fiberriktningen).

Jag märkte inget sånt utan tyckte det var ett mycket trevligt garn att jobba med, lite åt det glattare hållet.

/Anneli

[SusanneKs]
0

Silke-alpacka har jag inte testat, men ren alpacka från Naturgarn har jag använt till en kofta bl.a. Det var inte strävt utan lätt att sticka, men eftersom det inte har någon krusighet som ull så blir resultatet platt. Resårer blir bara mönster, de har ingen elasticitet. Mina flätmönster blev inte lika snygga som om de hade varit stickade med ullgarn. Plaggen hänger efter ett tag. Stickningen blev skön mot huden.

Jag tror inte att silke bidrar till att göra garnet så mycket mer elastisk, så jag skulle göra mindre plagg av det. Halsdukar, sjalar, mössor är OK men inte långkoftor eller sockor.