Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettbroderi
Läst 9552 ggr
[BeautifulPink]
4

Behöver lite tips och hjälp!!

Jag skulle vilja köpa på mig lite aidaväv och sen gå och köpa garner när jag behöver. Vill hitta mönster på nätet och även mixtra lite själv med mönster. Har ingen lust att köpa på mig ett set på t.ex. margaretha när jag kanske inte är helt nöjd med motivet.

Har förstått nu efter lite sökning att det är olika sorters aidaväv - olika storlekar på rutor osv. Hur ska jag veta vilken aidaväv som passar just mitt ändamål? Jag vill alltså har lite väv hemma och sen brodera när man hittar någon liten bild eller sådär. Typ som man gjorde i syslöjden i skolan.

Hoppas någon förstår vad jag menar. Jag behöver hjälp med aidaväven. Är det smidigast att köpa i affär eller på nätet?

Vad rekommenderar ni som är inne mera i den här broderisvängen.

parsley
0

Aidaväv finns i olika grovlek. Grovleken bestäms av hur många rutor det går per centimeter. Har aidaväven stora rutor så blir också det färdiga broderiet större, än om man syr på aidaväv med mindre rutor. En del tycker att det är svårt och pilligt att sy på väv med små rutor och vill därför ha grövre väv.

Ett vanligt rutat collegieblock brukar ha rutor på 5*5 mm. Du kanske kan utgå från det när du bestämmer vilken sorts aidaväv du vill ha? Eller rita upp ett rutnät med ett bestämt antal rutor på ett papper så ser du hur stora rutorna blir.

Butik eller postorder? Det finns inte särskilt många handarbetsbutiker kvar numera. Har du någon butik i närheten så kan du givetvis handla där, annars är det postorder som gäller. Kolla under användbara länkar här på sidan, så hittar du länkar till företag som säljer broderimaterial. Även Vartofta säljer broderiväv.

[BeautifulPink]
0

Jag vill gärna ha lite grövre så att det inte blir för pilligt och att motivet blir lite större. Vilken är den vanligaste storleken? Har kollat runt lite på olika ställen och jag förstår inte riktigt vilken jag ska välja.

parsley
0

I slöjden brukar barn få sy på mellan-aida.

Den sorten som har störst rutor heter grov-aida.

Om du vill och har möjlighet så kan du ju beställa de två sorterna så har du lite att välja när du ska sy.

Atelje Margareta har småbitar i sin katalog, men jag lyckades inte hitta dem på hemsidan. Katalogen är ju gratis så den är ju bara att skicka efter om man vill ha den. Vartofta verkar bara sälja aidaväv per meter.