Mönstertydning -hjälp!
Jag har hittat ett jättefint mönster på en filt som jag vill virka men jag förstår inte hur de menar att jag ska göra i mönstret! :(
Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig?
Jag har börjat att göra varv 1, gjorde en ring av luftmaskor som jag slöt, gjorde 3 lm och sedan fäste jag den runt ringen med en sm. Klämde in 15 st sånna runt ringen. var det helt fel?
Sen kommer jag inte längre.
Så här står det i mönstret:
VIRKAD RUTA:
Virka 6 lm med virknål nr 5 med Delight och slut dem till en ring med 1 sm i den första lm.
VARV 1: 3 lm (= 1 st), virka 15 st om ringen och avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 16 st.
VARV 2: 5 lm (= 1 st + 2 lm), *1 st i nästa st, 2 lm*, upprepa *-* v runt och avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 16 st med 2 lm mellan varje.
VARV 3: 1 sm om den första lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 2 st om samma lm-båge, *1 lm, 3 st om nästa lm-båge*, upprepa *-* v runt och avsluta med 1 lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v.
VARV 4: 1 sm i var och en av de 2 första st, 1 lm, 1 fm om den första lm (från föregående v), *3 lm, 1 fm om nästa lm, 6 lm, 1 fm om nästa lm, 3 lm, 1 fm om nästa lm, 3 lm, 1 fm om nästa lm*, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta med 1 sm i den fm i början på v (i stället för om nästa lm).
VARV 5: 1 sm om den första 3-lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 2 st om samma lm-båge, sedan virkas det 5 st + 2 lm + 5 st om varje 6-lm-båge (= hörn), och 3 st om varje 3-lm-båge v runt, avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v. Klipp av och fäst tråden.

Ja, det blev lite tokigt. Du gjorde rätt fram till ringen. Sedan virkar du 3 lm och de är den första stolpen. Sedan virkar du 15 stolpar runt ringen. Vet du hur man virkar stolpar?
virka de 3 lm, gör ett omslag runt nålen, stick ner i ringen och gör ett omsalg som du drar med tillbaka, (nu har du 3 omslag runt nålen) gör ett omslag och dra igenom2, gör ett omslag och drag igenom 2. Nu har du bara en maska kvar på virknålen. Du har nu gjort en stolpe.

Jaha! Haha det hade jag helt missat :P
en stolpe är alltså samma som dubbel crochet?
Jag hittade en video på youtube och jag tror att det är samma ruta som hon gör. *hoppas*

Ja, det kan nog vara samma!
Vad gjorde man innan youtube?
Lycka till och lova lägga upp kort!