Hålla reda på raderna
Hej! Undar om ni kan ge mig lite tips!? Finns det något hjälpmedel för att hålla reda på vilken rad man är på när man stickar ett mönster efter Diagram. Jag menar typ en "klämlinjal eller liknande som man kan klämma fast på pappret så att man lätt hittar tillbaka till den rad man är.
Hoppas ni förstår vad jag menar. Har sökt lite på nätet men inte hittat något.

http://www.margaretha.se/butik/default.asp?
Atelje Margareta har en del användbara tillbehör, bl a en magnetplatta med linjal och små varvräknare av plast man kan sätta på stickan och snurra varje gång man byter varv. Det finns även andra företag som har liknande sortiment men Margaretas hemsida är överskådlig så börja att titta där.
Jag brukar använda fotokopior och penna och stryka över de rader i mönstret som jag stickat. Dessutom har jag försökt lära mig att läsa, eller tyda mönstret och se vad jag faktiskt stickat. "Jaha, det senaste varvet var ett omslagsvarv, då ska jag sticka aviga maskor det kommande varvet.

Jag brukar använda postit-lappar brukar funka bra och är dessutom ganska så billigt. ^^

#2 Åh, vad smart med post-it lappar!! Så enkelt!
Diagrammen är ofta ganska små - jag tycker det är lättare att följa det om jag först ritat av det på vanligt rutat papper, då blir det större. Och då får man dessutom ett utmärkt tillfälle att gå igenom och lära sig vad de olika symbolerna betyder.