Sticka tröja med vikt nederkant
Någon som kan förklara hur man gör en tröja som börjar med en kant som viks inåt och sys fast där. Det är till tröjor man vill ska vara raka och inte ha resårkant eller en i rätstickning tex.
Jag har ett liten aning om att man stickar de första raderna med lite mindre stickor för att det ska bli en fast "stadkant". Sen tror jag att man ska göra ett varv på ett speciellt sätt, där själva "viket" ska vara. Efter detta är kanten klar och man fortsätter i slätstickning.
Vet ni vad jag menar? Undrar hur man stickar den där vik-kanten?

Du kan göra någon form av hålvarv där du ska vika fållen. Ska kolla efter en användbar beskrivning. Återkommer.

Hålvarv / vikvarv: Sticka *2 m tillsammans, 1 omslag*
Jag tror att hålvarvet gör att stickningen blir lite tunnare just där, så arbetet blir lättare att vika.
När man använder stickmaskin så stickar man först några cm slätstickning, sedan ett hålvarv. Därefter lika lång slätstickning innan man stickar ihop uppläggningsvarvet med det nuvarande varvet. Det blir en väldigt snygg nederkant och fållen fixas med en gång.
Det borde gå ganska enkelt att göra något liknande med vanlig stickniing.

Aha! Vad smart att sticka ihop kanten! Det var förfärligt pilligt att sy.
Och då blir givetvis nästa fråga: hur stickar man "i hop"?
Förutom det känner jag mej helt upplyst, till o med två varianter att pröva!
Man ser till att börja sticka ett avigt varv för då kommer vikningen naturligt. Plocka upp maska nr 1 från uppläggningsvarvet och sätt den på vänster sticka, sticka ihop den avigt med första maskan på stickan. Resultatet av hopstickningen kommer på höger sticka. Ta upp nästa maska från uppläggningsvarvet, sticka ihop den avigt med nästa maska från stickan, osv.
När varvet är klart vänder du arbetet och fortsätter med slätstickningen. Fållen är fixad och man har en söt uddkant nertill.
Gör man den här i hopstickningen efter att man kört lika många varv slätstickning som innan avigvarvet?
Stickar tröjan på rundsticka.
Vikningen blir där man har stickat ett hålvarv (eller ett avigvarv). När slätstickningen är lika lång på båda sidor om vikningen är det dags att sticka ihop.
Om du stickar på rundsticka kanske det går att att vika så att uppläggningsvarvet ligger bakom arbetet? I så fall ska du sticka ihop med räta maskor
Ja det funkade jättebra. Snyggt!!
Kul att det gick bra för dig!
Yesss! Tack!