Stainless stel-garn
Hej!
Fick idag ett mejl från Lion Brand som innehöll några av deras olika garner. Däribland fanns ett så kallat stainless stel-garn som tydligen skulle hålla formen bättre än andra garner.
Väldigt intressant för Spetsstickning kände jag, men eftersom att Lion Brand inte finns i Sverige (vad jag vet om) så är jag nyfiken på om det är någon som vet vart man kan få tag på det här garnet eller liknande någonstans inom rikets gränser..?
/Amelia

Det verkar som om garn med rostfritt stål /stainless steel har funnits ett tag, men främst använts inom industrin, där det bl a använts för tillverkning av oljefilter till bilar. Först på senare tid har sådana garner börjat säljas till privatpersoner. Förutom Lionbrand som bara verkar ha återförsäljare i USA, Canada och Mexico, så har även ett företag som heter Habu garner med rostfritt stål. Habu har en del eurpeiska återförsäljare.
Jag har köpt stålgarner direkt från Habu i USA och också i Sverige. De hade en monter på VÄV 08 i Leksand. De kommer antagligen till VÄV 11 i Borås i mitten av september nästa år.
Det finns rent stål och också blandningar med andra fibrer i fina färger. Spetstickningen blir jättesnygg. Garnerna är mycket tunna.