Vad är en ...
Har hittat ett mönster på en tröja på garnstudio.
Då står det såhär:
Framst: Lägg upp 41-44-50-53-59 m (inkl
1 kantm i varje sida) på st 9 med mörklila Sticka resår så här:
Stl S, XL och XXL: 1 kantm, * 3 rm, 3 am * , upprepa *-*, avsluta med 3 rm och 1 kantm.
Stl M och L: 1 kantm, * 3 rm, 3 am *, upprepa *-*, avsluta med 1 kantm.
Så vad är en Kantmaska??

Kantmaska är maskan allra längst ut på varje varv, de maskor som bildar själva kanten på stycket.
Ofta räknas kantmaskan med i antalet maskor på stycket, men den ligger utanför diagrammet när man stickar motiv/mönsterstickning, eftersom kanten försvinner när man syr ihop styckena.
Jag brukar sticka kantmaskan rät alltid, både i början och i slutet av varvet, alla varv, även aviga. Det tycker jag blir minst bökigt när jag stickar. Och det spelar ju oftast ingen roll kanten ser ut, eftersom den försvinner i sömmen.
Man kan också t ex bara lyfta över maskan i början av varvet.
Gånger när man kan behöva tänka på att kanten ska bli fin, är när man stickar scarfs/halsduk och vissa kragar på tröjor.

#1 Jag håller med uppgifterna i första stycket.
Sedan är min rekommendation att bara sticka kantmaskan i slutet på varje varv och sedan lyfta den i början av nästa varv. Då blir stycket lika långt i kanten som i mitten, dvs snyggt. Stickar man kantmaskan både i början och slutet av varven, blir kanten längre och vågig i förhållande till hela stycket.

#2 Det beror nog på hur man är van att göra. För mig blir det inte vågigt när jag stickar så, men jag tänker särskilt på att dra till lite när jag stickar kantmaskan i början på varvet.
Men om jag stickar något där kanten kommer synas, lyfter jag första maskan. Det blir snyggare då.
Så det var så enkelt? Att kantmaskan var i kanten! :)
Men då har jag en liten fråga till:
Ni pratar om att lyfta maskan, vad menar ni då? ^^

# Du sitter med alla maskor på en sticka när du är färdig med varvet. Då vänder du på arbetet och sticker in den tomma stickan i kantmaskan innan du stickar följande maskor. Det kallas att "lyfta" över en maska (från en sticka till en annan).
Det finns mönster där man ska "lyfta" en maska mitt i någonstans. Då drar man alltså inte heller igenom något garn.
#5 Har jag fattat rätt nu:
Man sticker in stickan i kantmaskan, och stickar den inte? Är inte så bra på sånt här sticksnack ^^

#6 Helt rätt uppfattat. Lycka till med tröjan!
#7 Okej! Tack så mycket! :D