Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 7306 ggr
Vargkvinnan
0

Virka vs sticka?

Hejsan!

Jag har rätt nyligen börjat virka och fastnat helt. Älskar att sitta och virka saker på bussen och innan jag ska sova.

Vill virka ett par ordentliga raggsockor till vintern men kom att tänka på att det kanske är enklare att sticka?

Jag har aldrig lärt mig att sticka och tycker det verkar krångligt så jag tänkte fråga här. Är det mycket svårare att sticka än att virka?

Och är det någon som har länk till en video hur man virkar en socka? Har letat på youtube men inte hittat nått…

Skulle även vilja ha en video instruktion om hur man virkar in flät mönster, tycker det är så fint!

Anledningen till att jag ber om videos istället för text är för att jag har stora koncentrations svårigheter :P

Tack på förhand!!

/Vargkvinnan

TottsiGirl
0

Jag började med att sticka men sen fastnade jag för amigurumisar och försöker komma igång med virkandet oxå..

Ska det skapas små saker tycker jag det är enklare att virka men är det större saker så stickar jag hellre.

www.garnstudio.se har massa bra instruktionsvideor både för stickning och virkning .

http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php?id=19 här finns en instruktionsvideo för hur man stickar en fläta :)

Lycka till!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

parsley
0

Det finns en del som tycker det är svårare att virka än att sticka, andra tycker tvärtom. När jag gick i skolan fick vi lära oss att virka i fyran och sticka i femman eftersom det ansågs lättare att virka än att sticka.

http://www.canadianliving.com/crafts/crochet/basic_crocheted_socks.php

Ingen video, men en beskrivning på virkade strumpor, som är ganska lätta att göra, säg till om du vill ha en "översättning" eller liten förklaring om hur man gör.

Strumpor är inte det som är lättast att sticka. Är du nybörjare så är det bättre att t ex börja med ett par enkla halvvantar eller pulsvärmare.

Strumpor kan stickas utan häl och sys ihop (se beskrivning som artikel här på sidan), fram och tillbaka på två stickor. Det är lättare än att sticka runt på strumpstickor då man har fyra stickor i arbetet och stickar med en femte.

Benvärmare kanske är ett alternativ?

Vargkvinnan
0

Tusen tack för länkarna och tipsen! Tror jag börjar med att virka sockor så jag har ett par sen kan jag ju ge mig på att sticka ett par som det kan ta lite längre tid med :)

När jag försökte lära mig sticka tyckte jag det va så krångligt att garnet gled så mycket på stickorna det va därför jag ägnade mig åt virkning istället. Plus att jag älskar att virka.

Men min koncentrations störning gör det jobbigt för mig att sålla bort bra info mot dålig på internet när det är mycket text därför frågade jag här istället :)

Tack för svaren! ^^

parsley
0

http://www.knittinghelp.com/

En engelskspråkig sida med videor om stickning. Kanske tycker du att det är lättare att sticka som de gör i England (UK) än som vi brukar göra (continental).