Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 6636 ggr
Sheena
0

Virkmönster nån?

Hittade en bild på en såå fin virkad mössa och undar nu om någon har mönster till denna eller något liknane?

tacksam för hjälp!!

parsley
0

Ärligt talat så tycker jag att den ser stickad ut. Är du säker på att den är virkad? Skäms

parsley
0

http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=109&d_id=26<=se

En stickad modell från Garnstudio / Drops design med resår och "häng" som man kanske kan utgå ifrån. Den kan kompletteras med en virkad uddkant nedtill om man vill att den ska vara mer lik mössan på bild.

Sheena
0

Det stog att den var virkad men säker kan jag ju inte vara..

Tack för tips, skall kika på den Skrattande

Kata
0
Sheena
0

Jaha.. tack Skrattande Men attans, ska jag va tvungen att lära mig sticka nu oxå *pust*

Eller nån som vet något likn. virkmönster istället??? *hoppas*

parsley
0

Det går jättebra att virka en liknande mössa. Problemet är att få till en resårkant nedtill om man väljer att virka, men det går säkert att lösa om man vill ha en resårkant. Obestämd

Virkad mössa

Mössan virkas från toppen och nedåt. Den kan virkas med fasta maskor med nedtag i båda eller bakre maskbågen eller med någon form av stolpar om man vill ha en luftigare mössa.

Lägg upp 2 lm och virka 6 fm i den första lm.

Varv 1 Öka till 12 m

Varv 2 öka till 18 m

Varv 3 öka till 24 m

Fortsätt att öka genom att virka 2 m i var sjätte maska.

Kontrollera att arbetet är håller sig slätt eller blir lätt skålformat. Blir arbetet vågigt så har du ökat för mycket och då virkar du några varv utan ökningar så arbetet återfår sin form. När arbetet har en diameter på ca 18 cm och en omkrets på ca 56 cm (huvudets omkrets) så slutar du att öka och fortsätter att virka runt tills mössan nått önskad längd. Komplettera med uddkant och ev virkad blomma.

Det finns beskrivningar som anger hur många maskor man ska öka per varv, men jag tycker det går lika bra att "öka på känn" och se vilken form arbetet får.

Mössa med ribbvirkad kant

Vill du ha en resårkant nedtill på mössan så kan även den virkas. Lägg upp det antal luftmaskor som motsvarar resårkantens bredd. Virka fasta maskor med nedtag i bakre maskbågen fram och tillbaka och vänd varje varv så det bildas ett ribbvirkat mönster som påminner om resårstickning. Resåren blir smalare än mössan på bild eftersom den är stickad med 2 räta och 2 aviga maskor.

När ribbvirkningen / resåren är tillräckligt lång för att räcka runt huvudet syr eller virkar man ihop den och fortsätter att virka fasta maskor eller stolpar längs ena långsidan. Det blir lite räknande och funderande på hur man ska få ihop minskningarna för att mössan ska bli lagom.

parsley
0

Om du vill lära dig att sticka en mössa så kan du göra en enklare modell med häng först om du vill ha något att öva dig på. Man kan t ex göra en rätstickad mössa, som både är snygg, lättstickad och bekväm. Säg till om du vill att jag ska leta efter beskrivningar eller min egen favoritmössa för att se hur den är gjord.

Sheena
0

Tack så jätte mycket Skrattande Väntar nog lite med stickningen hihi.. men det virkas för fullt här nu iaf..