Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 5261 ggr
Natal88
0

Kvinnokläder.

Hej!

Jag har mycket inspirationer på olika sortes kvinnokläder!

Jag kan sitta och rita massa idéer då och då på papper, men skulle definitivt börja sy lite eget.

Då har jag lite frågor.

Hur vet ni hur mycket tyg som krävs?

Gör ni mallar till era kläder? och om ni gör egna malla, vad använder ni er av att göra mallar av i så fall?

(Jag har sytt en del saker i mitt liv, men aldrig kläder från början. vilket skulle bli ett nytt roligt projekt i så fall Flört)

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

parsley
0

Kolla på Stoff och Stils hemsida / beställ deras katalog. De har färdiga mönster utskurna i mönsterpapper. Genom att studera dem så kan du få en uppfattning om hur mycket tyg som går åt till olika plagg.

Man kan sy kläder genom att följa färdiga mönster helt eller delvis eller genom att rita mönster från schratch. Jag tror att de flesta som syr kläder utgår från färdiga mönster. Vill du lära dig mönsterkonstruktion så finns det böcker som behandlar ämnet och jag tror även att det finns kurser.

http://www.stoffochstil.se/

Natal88
0

Det lät intressant =D

Tack så jätte mycket för hjälpen!

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

Vanja-K
0

natal88

De flesta tyger ligger på en bredd av 1,20-1,40.

Alla plagg som ska vara med ex.ärm; mät längden på klänningen/jacka7kappa + ärmlängd* 2. Fram och bak alltså. Byxor 2 gr längden. Så har du ungefär tygmängd. Tänk på att allt ska klippas till på trådraken. Men det visste du kanske.

Ett sömmersketips; det allra viktigaste är att klippa till rätt.A och O. Sen kan du skapa vad som helst. Ett grundmönster är alltid bra. När man är nybörjare. Sen kan du göra föändringar utifrån detta.

Något annat som är bra är att gå en grundkurs om du är nybörjare. Sen kan man då lära sig att sy fickor.dragkedjor knapphål, att fodra plagg m.m.

lycka till!

Natal88
0

tack Skrattande

De är ett bra tips.

Förra året testa jag och min sambo sy lajv kläder, då vi skulle på lajv.

Så då skulle jag sy en medeltidsklänning för en avels dam. Det blev kanske inte den finaste klänningen och inte exakt som jag hoppades på, men det fungera.

Det var just runt bröst partiet som var svårast, då jag har ganska bred "ryggtavla" och C-kupa. Så den delen satt lite löst, då jag inte riktigt visste hur jag skulle kunna få det mer figursytt.

Men eftersom man inte kunde ha dragkedja på medeltidskläder, så tänkte jag sätta snören, så det fungera mer som en korsett men det blev aldrig av.

Men nog med detta, nu tänkte jag mer på annan sorts klänning, och mer figursytt, lite mer stretch typ.

Jag tänkte sy en klänning till helloween och fått lite insperation från utländska klänningar, men vill göra en egen variant.

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri