Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettpyssel-heminredning
Läst 13883 ggr
Kurina
5

Virkad trasmatta

Har några gamla slitna lakan och påslakan som jag tänkte klippa till remsor och ev virka en matta av. Har sett bild någonstans och tänkte att det var ett smart sätt o få användning av gamla trasor. Är det någon som har provat? Vågar inte riktigt börja utan beskrivning. Risken är att den kan bli vågig eller kupig om jag inte ökar rätt antal mask/varv. Hade tänkt mig en rund matta nämligen. Hjälp!

Langhol
0

Fick ett tips om att använda en beskrivning på en virkad duk.Glad

Kurina
0

# 1 Det var en bra ide. Eller en grytlapp, slog det mig. Var jag nu hittar beskrivning på en sån.. Någon som kan bidra?

Mammzing
0

Brukar bara virka runt och ökar lite jämt fördelat sådär.

hindul
0

Hos garnstudio.com kan man hitta det mesta! Grytlappar finns långt ner på sidan du kommer till.

Trevlig idé att virka trasorna! Jag har flätat en lång, lång ganska tjock fläta och sedan sytt ihop den som en platt rulle eller ovalt. Det verkar roligare och enklare att virka.
Idén med flätan har jag hämtat ur böckerna om Lilla huset på prärien! Där gjorde de sådana mattor.
Jag har gjort dem mindre och tunnare också och använt som grytunderlägg.

Kurina
0

Tack för tipsen alla. En till ide. Tänkte färga om några slitna lakan för att få den färg och nyans jag vill ha.

Kurina
0

#3 Mammzing.

Såg bilden på din virkade matta. Det var så jag tänkte.  Du ökar bara på på känn m a o? Vad är det för band du använder? Jag brukade hjälpa mormor att klippa band till trasmattorna hon brukade göra. Därför iden att använda trasor.

Mammzing
0

Kurina!
Jag använder trikåtrasor. Har en vävatelje och säljer både trasor och färdiga trasmattor. Har ett stort lager att ta av.
Jepp! Jag ökar på känn. Ibland får man repa upp och öka mer eller minska om man ökat för mycket. Till slut sitter det i händerna hur det ska vara.
Trikå är mjukt att virka av. Man kan även strimla gamla t-shirts om man inte köper färdigremsat.
Men det blir lika fint att strimla lakan och bomullstyg.

parsley
1

Det absolut bästa när man ska virka en trasmatta är att öka "på känn" och helst arbeta så man har möjlighet att breda ut arbetet så man ser att det blir slätt.

Vill man öka ett bestämt antal maskor per varv så är det bättre att göra en kvadratisk matta istället för en rund. Då består varje hörn av tre maskor. En maska från föregående varv och en ökning på var sida om denna. På varje varv ökas alltså 4 hörn * 2 maskor per hörn = 8 maskor.

Kurina
0

Tack Mammzing.

Ska testa den fyrkantiga varianten med virkgarn först för att se om jag förstått rätt. Den låter också intressant. Är fortfarande på idestadiet så alla nya ider är välkomna.  Har ju inte börja klippa några remsor än.

parsley
0

Virkad kvadrat: Lägg upp 4 lm och slut dem till en ring med en smygmaska.

Varv 1: Virka 8 fm runt ringen

Varv 2: * 1 fm, 3 fm i samma maska*

Varv 3 *2 fm, 3 fm i samma maska*

Varv 4 * 3 fm, 3 fm i samma maska*

De tre maskorna som virkas i samma maska bildar hörnet. Man virkar alltså en maska mer mellan hörnen för varje varv. Efter ett par varv så syns det tydligt var hörnet är någonstans och då behöver man inte räkna hur många maskor som ska vara mellan varje hörn. Varje varv ökas 8 maskor eftersom det är fyra hörn och varje hörn består av 3 maskor, varav två är nya (ökade) och en redan finns från varvet innan.

Kurina
0

#10 Tackar ödmjukast. Nu är det bara tiden som fattas. Men snart så…

[TrevorS]
0

Jag har virkat en stor tvättkorg med gamla trasor som man klippt i strimlor. Bara att hitta en liten större nål, köpte virknålen i Göteborg.

Kata
0

Om du följer parsleys mönster och den blir kupig, så kolla om du har virkat för löst i början och spänt det mer och mer efterhand. Och prova ställa dig på mattan och platta ut den Går det så fortsätt. Vill den inte platta till sig alls så repa och gör om =( Jag har virkat både puffar och kattbäddar såhär, och mina har kupat sig lite innan de blivit klara, men när de väl plattat till sig sen syns inga spår av kupningen.

[SusanneKs]
0

Om mattan blir kupig så har du ökat lite för litet, kompensera genom att öka lite mer  på nästa varv.

Om mattan blit vågig i kanten så har du ökat för mycket.

Kurina
0

Tack alla för råden och ideerna. Nu måste jag bara klippa till remsorna och köpa en virknål i rätt storlek.