Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 4656 ggr
Tin-Tin74
0

Hur mycket???

En liten ekonomisk fråga…

Den senaste tiden har jag stickat ganska många sockor. Allt eftersom trillar det in förfrågningar från mina vänner om jag inte kan sticka dem härligt varma sockor. Självklart gör jag det! Men så kommer man ju obönhörligen till frågan:

"-Vad vill du ha för dem?"

Självklart begär jag ju vad matrealet har kostat, men vad ska man begära för själva arbetet egentligen? Någon timpenning kan man ju inte räkna med, men något vill man ju ha ändå.

Så jag undrar nu vad alla ni andra tar för att sticka åt andra.

hannakb
0

Jag har också funderat mycket på den frågan. Ska också sälja mina små projekt och har slagits av det här.

Men det beror ju verkligen på hur mycket garnet kostar, ju mer avancerat mönster lägger du på nån krona? Ingen aning faktiskt.

Mammzing
0

Mindre storlekar till barn brukar jag ta sådär 65-85 kronor för. Lite beroende på material och mönster. Vuxenstorlekar kan jag ta 125-150 kronor paret för.

Mammzing
0

Men det är svårt totalt sett inom handarbete att sätta ett pris på det man gör.
Har dock märkt av nån anledning med mina mattor att det går lättare att sälja om jag höjer priset per meter.
Fattar inte varför.
Nu tar jag 500 kr metern.

Tin-Tin74
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick 150 kr för dessa av en god vän. Skrattande

Delfinen
0

För sockar i barnstorlek tar jag runt 75:- och för vuxna runt 125:-  Priset är det jag vill ha i arbetskostnad. Vanligaste fall när jag stickar på beställning så köper beställaren garnet. Skall jag köpa så blir priset arbetskostnad + garnkostnad.

Kata
0

#3 Kanske för att man förknippar pris med kvalité? Så är det ju oftast, billiga saker är skit och dyrare är bättre och mer hållbart. För handgjorda saker ökar man ju priset också ju mer man håller på, första trasmattan borde ju rimligtvis vara mycket billigare än din hundrade, och din hundrade bör vara mycket jämnare och finare än din första.