Hjälpstickan- sticka till hemlösa
_**http://www.hjalpstickan.se/**_
Vintern 2007 efterlyste olika hjälporganisationer i Stockholm värmande kläder för de hemlösa. Alla som rensade garderoberna skänkte sommarkläder. Då väcktes en tanke hos mig: hur kunde jag hjälpa till och kanske få fler att hjälpa? Tiden gick och ett år senare kom det till mig; man kunde sticka för behövande och skänka det stickade till organisationerna. Hjälpstickan är mitt initiativ för att hjälpa behövande. Min tanke är att man bidrar med sin tid, kreativitet och garn. Du får sticka vad du vill; vantar, mössor, halsdukar, sockor, halskragar… Du kan köpa nytt garn eller använda rester. Det viktiga är att du stickar (eller virkar) med tanke på en behövande person. Jag gör detta hel ideellt, det finns inga pengar i detta utan bara garn, stickor och hjärta. Vill du sticka ett bidrag? http://www.hjalpstickan.se/sa-har-gor-du-2/

Kanonbra! Jag tror de flesta som handarbetar har något liggande hemma som inte kommer till användning. Jag har det i alla fall ;)

Jag tycker hjälpstickan känns så sympatiskt, "ge bort sådant du själv skulle tänka dig att kunna använda". För många som handarbetar så är det inte själva slutprodukten som är det viktigaste (hur många mössor behöver man egentligen) utan att ha möjligheten att hålla på att handarbeta. En del säljer sitt "överskott" på julmarknader och liknande men det passar inte alla att handarbeta för att sälja.
Jättebra! Jag som nästan får abstinensbesvär när jag inte har nåt att sticka på sommaren kan ju sticka en massa grejor nu :D och det för att få hjälpa de som behöver
Vilket underbart intiativ! 
Jag har inte något färdigt som direkt ligger och väntar. Men däremot så startar jag upp ett projekt med en gång.
Men varför bara dam och herr storlek? Även barnen behöver väll också?

# 4 Svenska barn har förhoppningsvis tak över huvudet och kläder på kroppen och slipper leva på gatan, men hör med "Hjälpstickan". De kanske vill ha barnkläder också? Vill man sticka just till barn så finns det ju andra hjälporganisationer som tar emot. Hör med Röda Korset samt andra hjälporganisationer i din närhet. Även sjukhus kan vara intresserade av att få saker till t ex neonatalavdelningar. Läs gärna boken "Kärlek, nål och tråd - syföreningarnas bästa" som gavs ut islutet av 2009.
#5 Det finns faktiskt ca 400 hemlösa (utan adress) barn och ungdomar i bara Malmö! En sida av vårt Svea Rike som många av oss blundar (och förnekar) för. Kommer du ihåg flickan Louise från Vetlanda som bodde under en pressening? Hon är inte ensam om den situationen. Bara att massmedia uppmärksammade henne.

# 6 Är det så illa? Det hade jag ingen aning om. 
#7 Tyvärr är det så. 
Många vet inte om det. Och tror inte att det är så i präktiga Sverige.
Tur att det finns några vänliga själar som hjälper till att göra deras vardag liiiite bättre iaf
Så här såg det ut för några år sen för vissa svenska barn.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article427751.ab
Och det har inte blivit bättre.