Bilklädsel
Originalklädsel i min "lillcittra" är dålig. Jag känner inte för att betala 3000 kr för att byta till en ny klädsel eftersom
1. det kommer att fastna hundhår i den nya klädseln
2. det är en "lillcittra" och en sådan bil kan man och därför ska man sy en någon slags överdragsklädsel till den.
Jag har sytt en överdragsklädsel på plats på sätena av ett tunt möbeltyg jag köpt på en utförsäljning (minst 15 meter för 100 kr), men jag är inte riktigt nöjd med den klädseln, så jag behöver hitta på någon ny lösning. Någon som har någon idé om lämpligt tyg? Krav: Smutsavvisande, gärna maskintvättbart, helst billigt, snyggt, behaglig känsla mot bara ben, ej begagnat påslakan.
Jag har kvar av det tyget som jag använt tidigare, så det kan jag använda, men jag tar gärna emot fler förslag. Funderar på om jag ska ha dubbla överdragsklädslar, en i botten av det gråblå tyget jag haft tidigare och en klädsel som är lättare att ta av och tvätta. En vanlig köpt överdragsklädsel från t ex Biltema passar inte eftersom sätena är för små.

Parsley! Jag förstår inte friktigt frågan. (har en dålig dag)
Vill du ha tips hur man syr eller tips på bra tyg?
Till sitsen skulle jag försöka sy en kanal runt kanten med ett starkt snöre i och när jag satt på tyget på dynorna dra som bara den och knyta ordentligt.
Till ryggen skulle jag sy en formsydd påse och ha en kanal längst ned med snöre i och dra ihop.
Så tänker jag just nu!!!!
Hur gick deet med skumgummit till madrassen?
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Egentligen är det mest tygtips jag är ute efter. Sy tror jag att jag kan.
Ska lägga din goda idé om snöret på minnet.
Skumgummit till madrassen gick över förväntan. Det räckte att jag skar av madrassen på mitten med en kniv, så passade det av sig själv.

Du ser att ibland funkar det enkla.
Ett tät-vävt bomullstyg skulle jag satsa på, i alla fall på sitsen. Ju längre det är mellan trådarnas bindnig (typ:satin), ju lättare kryper hundhåren in.
Hjälpte min väninna att sy gardiner till barnbarnet och det var ett tjockare gardintyg från IKEA:(Tyskland) Undrar om inte det skulle funka.

Har ratat mina tidigare idéer (galon, konstläder. möbeltyg från bröderna Andersson i Ekenässjön, kostymtyg från Saxylle-Kilsund i Borås, överdragsklädsel från Biltema el dyl) till förmån för en röd textilvaxduk, rea på Hemtex, 150 kr för 3 meter.

Problemet när man sitter med tunna kläder på ett tätt material är att det blir fuktigt under rumpan.
Därför tänkte jag på ett kraftigt bomullstyg.
Hoppas du får det fint i din lilla bil. Gillar designen på den och blir lycklig när jag ser en. Senast igår inne i Köln, Tyskland.

Leker med tanken på att "slakta" en eller kanske två svarta skinnjackor från second-hand och ha på framsätena, antingen som del av fast klädsel på något vis eller som någon slags sittdyna.

Om du syr en "kjol" till "sitsarna av skinn" av tyg kan du längst ner på "kjolarna" sy en kanal med dragband.
(Har svårt att med skrift uttrycka mej, men jag hoppas du förstår min tanke.)

Om jag hittar en skinnsoffa / soffgrupp billigt på auktion och slaktar den så får jag mer skinn för pengarna jämfört med om jag skulle köpa skinnjackor. 
För tillfället har jag två dynor av möbeltyget som jag kan trä över ryggstöden till framsätena och ta av och tvätta vid behov.
Har dessutom köpt en bil till.
Den har bra hemsydd klädsel i ljus manchester, som givetvis måste skyddas på något sätt. Har man inga problem så skaffar man sig. Till nykomlingen skulle det passa utmärkt med ett gammalt påslakan på sätena. Gärna bäck och bölja.