Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 12035 ggr
RedPoison
0

Pfaff 360 automatic och Husqvarna 2000

Hej!

jag behöver köpa en symaskin. Flyttar långt ifrån mamma nu och så blir det inte lika smidigt att låna hennes symaskin som jag brukat :P

Har tittat på en Pfaff 360 automatic och en Husqvarna 2000, är det något att ha?

Tänkte försöka komma undan billigt då jag är student :P

Behöver bara raksöm,zigzag och knapphål egentligen men det är ju alltid kul med flera :)

Imasy
0

Såg på Rusta igår att de sålde en maskin för 700 kr tror jag. Minns inte vilket märke, men den verkade då ha alla funktioner man kan behöva för "vardags-sömnad".

RedPoison
0

Mm, har ingen bra erfarenhet av att köpa vajsiga märken på symaskin. Köpte den som IKEA sålde, Tråckla, och den jävlades från första stund. Åkte och bytte den mot en ny som funkade i några dagar men som sedan varit helt kajko.

Så nu tänkte jag satsa på en maskin i metall som alla säger skall hålla i flera generationer :D

parsley
0

Har du ont om pengar så överväg att köpa en begagnad symaskin istället, t ex Husqvarnas klassiska gröna. Den har raksöm och zig-zag och rykte om sig att vara outslitlig. Gamla maskiner har slitdelar av metall istället för av plast, är tunga nog att stå stadigt när man syr och kan många fall servas hemma med symaskinsolja och en liten borste.

Är du intresserad av klädsömnad så kan du komplettera den gamla hederliga maskinen raksöm - zigzag maskinen med en overlockmaskin.

Jag känner inte till de nya maskiner du nämner men om du är intresserad av dem så provsy dem hos en återförsäljare och testa att sy dem med olika svårsydda tygbitar, t ex kraftigt jeanstyg och något riktigt tunt tyg.

Vad har din mamma för maskin? Kan du hitta en motsvarande begagnad?

RedPoison
0