Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 12035 ggr
RedPoison
0

Pfaff 360 automatic och Husqvarna 2000

Hej!

jag behöver köpa en symaskin. Flyttar långt ifrån mamma nu och så blir det inte lika smidigt att låna hennes symaskin som jag brukat :P

Har tittat på en Pfaff 360 automatic och en Husqvarna 2000, är det något att ha?

Tänkte försöka komma undan billigt då jag är student :P

Behöver bara raksöm,zigzag och knapphål egentligen men det är ju alltid kul med flera :)

Imasy
0

Såg på Rusta igår att de sålde en maskin för 700 kr tror jag. Minns inte vilket märke, men den verkade då ha alla funktioner man kan behöva för "vardags-sömnad".

RedPoison
0

Mm, har ingen bra erfarenhet av att köpa vajsiga märken på symaskin. Köpte den som IKEA sålde, Tråckla, och den jävlades från första stund. Åkte och bytte den mot en ny som funkade i några dagar men som sedan varit helt kajko.

Så nu tänkte jag satsa på en maskin i metall som alla säger skall hålla i flera generationer :D

parsley
0

Har du ont om pengar så överväg att köpa en begagnad symaskin istället, t ex Husqvarnas klassiska gröna. Den har raksöm och zig-zag och rykte om sig att vara outslitlig. Gamla maskiner har slitdelar av metall istället för av plast, är tunga nog att stå stadigt när man syr och kan många fall servas hemma med symaskinsolja och en liten borste.

Är du intresserad av klädsömnad så kan du komplettera den gamla hederliga maskinen raksöm - zigzag maskinen med en overlockmaskin.

Jag känner inte till de nya maskiner du nämner men om du är intresserad av dem så provsy dem hos en återförsäljare och testa att sy dem med olika svårsydda tygbitar, t ex kraftigt jeanstyg och något riktigt tunt tyg.

Vad har din mamma för maskin? Kan du hitta en motsvarande begagnad?

RedPoison
0

Oj jag kanske var lite otydlig, jag letar efter en begagnad maskin :) De som jag nämnde är gamla maskiner i metall som jag sett några av på blocket, dock för långt bort för att åka och provsy. Och för dyra för att våga chansa :P

Min mamma har en ca 20 år gammal Pfaff creative. Kommer inte ihåg modellen. Men den är digital och jättebra med över och undermatning av tyget. Allra helst skulle jag ju vilja ha en sådan som hon har men jag tror inte att någon som har en sådan vill sälja den :P

parsley
0

Har du länkar till annonserna på Blocket?

Behöver du inte en symaskin akut, så ha lite is i magen och vänta tills det dyker upp en på närmare håll eller lita på säljaren och köp maskinen obesett. I värsta fall får du lämna in den på service för att få liv i den.

Tror att begagnade symaskiner har ett ganska så stabilt andrahandsvärde, köper du en gammal maskin så kan du sälja om den och få pengarna tillbaka om du hittar ett bättre objekt.

[SusanneKs]
0

Visst är det vettigt att köpa en gammal mekanisk symaskin om man vill ha mycket för pengarna!

Omkring 1980 tog min Husqvarna 2000 helt slut. Den hade varit inne på många reparationer innan men gick inte längre att få fason på. Nylonlagren var nedslitna. Jag fick ett bra inbytespris för maskinen för att den var snygg på utsidan, om den gick att sy på spelade mindre roll.

Konsumentrådgivaren sade att det egentligen fanns tre bra märken att välja på vid den här tiden; Pfaff, Elna och Bernina. (Husqvarna och Singer var inte längre OK) Elna var nog bra, men så tvärtom mot alla de andra så jag kände mig inte hemma med den. Bernina användes av skolorna och var tydligen lätt att reparera. Man måste ha en hel del extra tillbehör för att en del stygn skulle fungera. Jag gillade Pfaffen bäst så den köpte jag. Senare behövde jag lite mera av maskinen så jag köpte en ny Pfaff och lämnade den gamla väl fungerande i inbyte. Denna "nya" Pfaff Creative från ca 1990 har fått någon del av nylon utbytt och är hur bra som helst.

Pfaff har gott rykte som industrimaskin. Hör gärna efter med en symaskinsreparatör vad som han/hon anser vara bra köp.

parsley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som en kuriositet i sammanhanget kan nämnas att vissångaren Gunnar Källström arbetat på Husqvarnafabriken och monterat vita symaskiner. Visan med den förtroendeingivande titeln "Jag är så trött på mitt jobb" har inspirerats av detta (hittar den tyvärr inte på nätet, så ni får tro på mitt ord).

RedPoison
0

HQ 2000

Den hittade jag idag fem mil från mig. Åker och provsyr på den imorn, hoppas den är bra :D

Hon som har haft den har ägt den i 32 år, är det då sen den var ny eller? *har ingen aning om när dessa maskiner tillverkades*

Hon har servat den vart tredje år och de senaste 10 har hon haft den som reserv till sin Pfaff. Hon säger att hon sytt mycket på den (fick för mig att hon var utbildad sömmerska) är det negativt?

Jag hoppas på den iaf, har syabstinens. Har så många saker jag vill sy :)

[SusanneKs]
0

Min HQ 2000 (den gröna) fick jag 1964 och då var modellen inte helt ny, men den senaste. Den var drömmaskinen då. Jag ändrade uppfattning senare.