Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 4506 ggr
Linusidah
0

Nybörjarfråga

Jag har aldrig stickat efter mönster, men efter många frihandade halsdukar, vantar & sockar tänkte jag att det kan väl inte va så svårt!?

Så jag satte igång, men nu har jag kört fast i mönstret.

Kan nån hjälpa mej att få klarhet i detta?
"SAMTIDIGT som det fortsätts att minskas till ärmkulle i början på v i varje sida så här: 2 m 2 ggr, 1 m 6 ggr"

Det jag undrar är alltså, ska jag minska 2m 2ggr på varje sida eller 2m 2ggr (=1gång på varje sida)?
& självklart sen då, 1 m 6 ggr på varje sida eller 1 m 3ggr på varje (=6ggr)?

Hoppas ni förstår min fråga för efter att ha läst & läst om en miljon ggr nu håller jag på att ha trasslat in mej själv Cool

Pialinn
0

Vad skoj att du försöker dej på nåt "svårare".

Du ska maska av 2 m i början på varje varv 2ggr.

Sedan 1 m i början på varje varv 6 ggr.

Då har du maskat av 20 m. 10m på varje sida.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Linusidah
0

Tack så hjärtligt mycket!

Ska bli skoj att se om det blir nått överhuvudtaget av detta Skrattande
Är så sugen på att börja sticka (massor & massor av) sjalar, det finns ju så många på nätet!

Men tänkte iaf börja i nån ände & det blev ett tröjmönster, dessa Diagram som brukar finnas som beskrivning ser ju ut som rena antika grekiskan för mej så ett skrivet mönster verkade vara lättast att starta med, så kanske jag har en spetsstickad sjal nångång framåt vintern Glad

Pialinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du är alltid välkommen med frågor när du kör fast. Vi är flera härinne som försöker förklara det ni fastnar på.

Stickning består bara av räta & aviga maskor, Ökningar & hoptagningar. Omslag om stickan & flyttade maskor.

Kappan på bilden är stickad med "flyttade maskor".

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!