Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: stickning
Läst 9167 ggr
parsley
2

Öka i början eller slutet

I de flesta stickbeskrivningar står det att man ska öka eller minska i början och slutet av varje varv, dvs i de sista maskorna innanför kantmaskan. Ökningarna och minskningarna görs på de varv som stickas från rätsidan.

I boken "Kärlek, nål och tråd, syföreningarns bästa" så står det däremot att ökningar och minskningar ska göras innanför kantmaskan i början på varje varv. Varannan ökning / minskning görs från rätsidan, varannan från avigsidan.

Jag vet inte om det har någon större betydelse, men jag funderar på vad det kan bero på att en del gör si och en del gör så.

Beskrivningarna i "kärlek, nål och tråd" är av typen "gamla, beprövade, handskrivna och nedtecknade på lappar, som jag fått av…. som i sin tur fått den av…som alltid gjort så" Kakrecept innehåller boken också. Flört

hindul
0

Jag gör lite olika - om jag stickar moss- eller rätstickning så att båda sidor ser likadana ut, ökar/minskar jag i början av varvet, för då är det lättare att komma ihåg det, men om jag stickar slätstickning så att arbetet tydligare har en rätsida och en avigsida, då ök/mi jag t ex bara på räta varv, för det  var så jag lärde mig en gång för länge sedan. Det handlar helt enkelt om vilket som är lättast att komma ihåg. För den färdiga, tröjan eller vad man nu stickar, har det ju ingen betydelse, bara det är jämnt fördelat.

parsley
1

Håller på med lite provlappar till en filt som jag stickar med ökningar i början av varje varv. Fördelen är det blir mindre att hålla reda på, eftersom man inte behöver hålla reda på vilka varv som stickas från rätan och vilka som stickas från avigan.

Jag börjar med att lägga upp 3 m och sedan ökar jag en maska innanför kantmaskan på varje varv tills sidan på lappen har rätt längd,  t ex 10 cm. Genom att göra så här så blir alla lappar lika stora även om jag använder olika garner.

Fick för mig att jag hellre ville sticka en filt istället för att virka mormorsrutor, åtminstone av de garnerna. Håller på och experimenterar lite och ska väga provlapparna för att se om de garnet räcker till det rutmönstret jag planerat. Annars får jag hitta på något annat.

Idéen med rutor stickade på snedden kommer också från "Kärlek, nål och tråd".

En ärm skulle jag jag nog öka/minska i början och slutet av samma varv.