Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettpyssel-heminredning
Läst 7396 ggr
WinterPrince
2010-06-04 20:33
0

Färgval

Fick veta idag att jag ska bli faster i januari.

Vill göra något till bäbisen i present. Funderar på en lappfilt eller en sparkdräkt eller nåt. Förslag mottages gärna!

Men vilken färg ska man välja? Vet ju inte om det blir en pojke eller flicka. Mamman älskar rosa, men känns lite dumt om det blir en pojk.

Pialinn
2010-06-04 23:39
0

turkost  lila  gult orange brunt rost grönt

Alla färger finns ju i många nyanser, både ljus och mörka, färgstarka och färgsvaga

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

hindul
2010-06-04 23:44
0

Gult och grönt är väl neutralt? Och i bebissammanhang är även mörkblått och rött ok till både flicka och pojke, det är rosa och ljusblå som är "könsbundna".

Fast ibland spelar inte färgen så stor roll, om motivet är neutralt. Jag hittade en gång ett ljusblått tyg med nallar och kaniner på och motivet gjorde att färgen inte spelade någon roll alls. Det blev perfekt till ett täcke som barnet kunde ligga på, på golvet.

MaMaMade
2010-06-06 19:57
0

Vad kul!

Turkost är ju inne just nu. Brunt o turkost är snyggt o "passar" båda könen. Själv tycker jag att brunt o rosa är fin o väljer man en mer gammelrosa färg o lägger större vikt vid det bruna funkar det för en kille med…tycker jag iaf!

Annars röstar jag för grönt o skönt, med lite gult i så blir det både "varmt" o glatt! Vill du matcha födelsetiden så varför inte ngt vinterinspirerat med "isiga" färger…kanske med snöflingemönster?

parsley
2010-06-06 20:25
0

Små barn tycker om starka, klara färger. Ett lapptäcke är ett bättre val än en sparkdräkt tycker jag. Kläder får bebisarna ändå och de växer snabbt ur dem. Ett lapptäcke kan följa med barnet och användas på flera sätt. De kan fungera som täcke i vagnen eller vara lektäcke på golvet för en bebis. Ett större barn kan ha det på golvet i en koja. Föräldrarna kan hänga upp det på väggen som prydnad och det kan sparas både som minne av en släkting och "bebisminne" tills barnet blir större.

WinterPrince
2010-06-06 20:26
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu påbörjat projektet och det blir en vadderad golvfilt i lappteknik. Det blir lite av en mosaik med ett motiv. Valde Nasse då han är rosa (vilket är mammans favoritfärg) men funkar till både killar och tjejer.

parsley
2010-06-06 20:45
0

#5 Snyggt och klokt tänkt.

hindul
2010-06-06 20:49
0

Bra idé!

WinterPrince
2010-06-06 22:09
0

Nu är jag på jakt efter tips på något jag kan ge till min bror som är både till honom och bebisen. Hemmagjort såklart!

parsley
2010-06-07 12:31
0

http://barsjal.com/sy_din_egen_bärsjal.htm

Sy en bärsjal som han kan bära bebisen i. Googla på sy bärsjal så hittar du ett par sidor till om bärsjalar.

WinterPrince
2010-06-07 19:49
0

Tack för tipset! Men jag kom på det igår. Jag ska göra en pekbok som han kan sitta och "läsa" tillsammans med bebisen. Håller just nu på att brodera en liten apa i korsstygn till första sidan.