Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettnålbindning
Läst 10648 ggr
Paimon
5

Laga skinn

Hej,

vet inte vilket forum jag ska posta detta i men jag hoppas att nån här inne kan hjälpa mig, är ganska desperat.

Tjejen köpte en skinnjacka i fredags, hon har använt den 3 ggr och nu är den trasig. Sömmen i armhålan har gått upp och sen slitit upp en stor reva/hål i lädret. Så de är inte bara längs sömmen, då hade man ju kunnat sy ihop de, utan de är i själva skinnet, ett hål som är kanske mellan 5-10 cm i diameter.

Jag har försökt ringa butiken men dom klickar bara bort mig(!), vi ska ju åka dit och klaga men jag tänkte om dom vägrar ta tillbaka den så undrar jag, vad ska man göra? Kan man laga det på nåt sätt? (det är kalvskinn (har jag för mig iaf) om det gör nån skillnad)

Tjejen har letat efter en sån jacka sen i höstas och nu hittade hon äntligen en som var perfekt och efter 3 ggr är den trasig Gråter

trollet60
0

Det finns säkert en synlig söm i ena ärmen i fodret, öppna den så Du kan komma in mellan fodret och plagget.

Då kan Du komma åt där det är trasigt, att sy igen sömmen som gått upp.

Revan kan Du laga med att limma dast en liten bit skinn.

Använd kontaktlim

Pialinn
0

Om dom vägrar ta tillbaka den, anmäl firman till ARN.

Läs lite om dina rättigheter som kund oxå.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Paimon
0

#1 Okej, tack. Har du gjort det själv nån gång?

#2 Har faktiskt suttit nu under eftermiddagen och läst lite grann på KO hemsida.

Pialinn
0

Det är inte så svårt som det låter att öppna fodret lite i sömen. Sedan limma fast en tunn skinbit över revan, sy ihop sömen på jackan och sist sy ihop fodret.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

trollet60
0

#3 Jag har lagat många skinnplagg på det sättet.