Stjärnvikning? Gammal teknik?
Var på besök i Skövde och såg ett par så praktiska och vackra grytlappar som var virkade i någon teknik som expediten trodde kallades för stjärnvirkning. Jag har tittat i mina böcker och sökt på nätet men inte hittat något om detta.
Hade ju kunnat köpa dem men det roliga är ju att pyssla själv. 
Om jag ska försöka att beskriva hur det såg ut så var det tjockt och tätt, inga hål. Tjockleken var som två eller tre grytlappar liggandes på varandra. Det såg ut som strålar ut från en mittpunkt men verkade vara gjort med flera omtag i samma mittpunkt. Det var som hela lappen bestod av stjärnor fast inte ihopsatta utan virkade i ett stycke.
Är det någon som har en susning om vad det kan vara? Kanske kallas det för nått annat? Eller så är det inte ens virkning?
Tyvärr går det inte att fråga den som har gjort dessa då hon inte lever längre.
Det påminde lite om snäckvirkningen på denna sida:
Kan det vara ett sånt här mönster? Sprang på det nyss…
http://ellemennop.spaces.live.com/blog/cns!CC381447CBAD1488!268.entry
Det såg spännande ut och mönstret påminner lite om det uppifrån men inte när det gäller tjockleken. Jag skickade en kompis att försöka få ett foto av grytlapparna men det ville inte garnaffären förrän de pratat med nån kontakt till den som gjort dessa. Jag ska köpa ett par av dessa för de var så fina, men kommer inte dit förrän om nån månad.
I affären har de pratat mycket om hur de är gjorda och de är inte så säkra på att de är virkade utan lutar mer åt att det är uppspänt på nån platta, inte blev jag så mycket klokare av detta men nån annan kanske blir 
Men den där sjalen såg så fin ut så den kanske man skulle ta och göra
Tack för tipset!